Mars månad …första s.k. vårmånaden…och nu ”Blogg100”. Vi börjar med ett vårljus.

Bloggutmaningen börjar igen….den som jag testat ett par gånger men aldrig gått i mål på. Vi får se hur det går i år.

blogg100logo

Idag är det tretton delstater som har primärval i USA idag. Primavera…vår. Kommer presidentvalskampanjen att ge oss någon vår? Jag vet inte. Jag får säkert anledning att återkomma till det, eftersom jag ju tänkte försöka rösta i det stora valet i höst. Ett val som direkt eller indirekt påverkar allas vår vardag. Jag har reagerat över hur mycket fokus svensk, och säkert europeisk också, media ger Donald Trump, och Hillary Clinton. Samtidigt är det intressant att se hur ungefär samma tendenser driver människor till missnöjesyttranden genom att stödja partier eller kandidater som inte tillhör etablissemangent. Demokratin är satt i gungning genom dem som normalt säger sig värna demokratin. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tittar vi på vår närmare värld, dvs. Europa och Medelhavet, kan vi skönja samma sak där också. Av den ”arabiska våren” blev i stort intet. Istället har vi tusentals och åter tusentals människor som av olika skäl söker sig till Europa. Jag kommer att återkomma till det.
Jag tror att vi behöver fundera allvarliigt över hur vi vill ha vår demokrati, om vi vill ha den fortsatt. Den erosion som nu pågår lite varstans, som ger resultatet politikerförakt,

Igår mötte jag en syrier på Arlanda i mitt jobb där. Han var på väg tillbaka till Libanon där han hade sin familj sedan några år. Han hade givit upp. Han fick bekosta sin resa tillbaka helt själv. Han hade betalat en mindre förmögenhet för att komma hit. Till vad?
Detta möte är ett möte jag lovat flera bekanta att berätta mer om. Jag kommer att göra det, men det tar tid att smälta. Det var ett möte jag kommer att minnas många, många år. Troligtivis så länge jag har en friskt minne.
Situationen är inte så svart eller vit som media, och en del debattörer och lobbyister gärna vill få den till. Detta oavsett vad man anser om olika saker och skeenden.

Detta var mitt första #Blogg100 inlägg i år. Inte så upplyftande kanske. Det kommer andra gladare inllägg också, men detta skrivs i realtid och påverkat av gårdagen.

12715660_10153570374173935_428762680228488841_n

Nr 1 av 100 i #Blogg100

DN, SvD,

 

Kommentera

