Almedalen revisited 2015

Dags för en kortare vistelse i ”Dalen”.

16161

Ankomsten var redan i arla morgonstund då solen inte riktigt bröt dis och dimma. Att anlända så tidigt är rätt otacksamt ur logistiska perspektiv.  Av båten ska man, men i färjeterminalen får man inte sitta kvar..den låses tills nästa båt ska angöra/avgå. Klockan 03.15 en vardagmorgon är det endast gatudopare, andra renhållningssrbetare inkl fåglar och en och annan kvarbliven festare som rör sig i Visby.

Medan jag väntade på att stad och ”landlady” skulle vakna, hann jag med att äta smörgåsar (medhavda) i Almegas soffa med blick över havet västerut, vandra genom staden uppåt, sitta på torget och konstatera att folk inte reflekterar över att de slappt lämnar sin kaffemugg på nystädad sittplats och slutligen ”ramla in” på ”Hej Digitalt” med Brit Stakstons morgonshow som pratade bl.a. med Gudrun Schyman och en ung kvinna vars namn jag glömt (fått något pris) delvis pga att hela upplägget var för antimanligt. Jag har väldigt svårt för genusdebatten på så sätt den förs. Det bästa med seminariet visade bli den nästan påtvingade lektion i qigong. De hade en kvinna som övade rörelser med besökare.

Efter det gick jag vidare till Nordeas frukostseminarium med Annika Winsth som alltid levererar kvalificerade tankar. Idag om negativ ränta och Riksbankem. Det var ord och inga visor mot såväl opposition som regering. Kortfattat menar hon att man tar ifrån Sverige det starka läge vi har och bara svartmålar.

Efter att ha lämnat bagage följde allmän rekognocering på Telias eminenta serviceställe, lunchseminarium om bilen och staden.

Jag kamperade en del ihop med Stina Opdeweegh från Karlstad. Även kallad granntanten. Vi kunde se på ”cirkusen” på ett lite mer distanserat sätt än många här i grytan.

Själv har jag fokus på en blandning av kontaktskapande och insupande. På eftermiddagen var vi ett mycket intressant mingel hos SvD där man har stora delar av redaktionen av ledarskribenter och samhälle på plats.

Kvällen bestod av partiledartal idag med Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.  Jag nöjer mig med att säga att det som sägs och skrivs om det på nätet stämmer dåligt med objektivitet. Oavsett från vilken politisk sida man tittar på scenen. Han har tagit plats på den politiska arenan, och i nuläget kan inget hota den platsen. Det krävs rejält med omgruppering först bland de övriga partierna. Jag vet, det är inte politiskt korrekt att torgföra…ännu.

Kvällen avslutades med glass på Visby glasstället på Hästgatan. Somnar rätt ovaggad…på återhörande.

 

 

 

Kommentera

