Diskussionen DÖr aldrig…

Idag har jag haft ett antal bra och kreativa möten, imorgon tidigt upp och jobba igen. Trött efter dagen, men ännu mer trött på diskussionerna kring den s.k. Decemberöverenskommelsen som av många försvaras med näbbar och klor…dvs. många borgerliga sympatisörer. Lika många verkar kritisera den. Vänstersidan sitter mest tyst av vad jag kan se, men det är fullt naturligt, eftersom den i nuläget gynnas av överenskommelsen.

PK

Tack till ”matprat.se”

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet skrev i helgen en ledare om att man borde låta överenskommelsen dö. Enligt vad Tove L själv skrev, har hon fått enorm respons på den. Hon lade upp en diskussion på Facebook, som sedan fick vissa att ”go bananas” som det heter, från båda håll. Det är för sent för mig att gå i någon djupare reflekterande retorik om denna överenskommelse ikväll, men det är slående hur mycket man krumbuktar sig för att försvara den. Det blir till slut genomskinligt i mitt tycke, och det är inte positivt för Alliansen själv.

Hur det än blir med det hela, skräms jag av hur det som anses politiskt korrekt får uttalas och det andra brännmärks. Vad är det för demokrati? Jag kan inte förstå hur man i demokratins namn kan argumentera för att vissa saker inte får ifrågasättas eller diskuteras.

Jag länkade upp en artikel från Aftonbladet på Facebook den 22 mars, (alltså drygt tre veckor) om politikens hederlighet, som hittills har delats av över 100 personer och gillats av drygt 4.300 (ja ni läste rätt, fyra tusen trehundra) personer. Jag har aldrig varit med om liknande. Jag har haft lite för mycket att göra den senaste tiden, men har för avsikt att plocka upp det mycket viktiga ämnet i denna blogg. Jag tror nämligen att vi är inne på en mycket, mycket farlig väg just nu med demokratin. Där är tyvärr den s.k. DÖk en stenbumling i vägbanan.

SvD, DN,

Kommentera

