Konsten att förstöra och nedvärdera kvinnligt ledarskap

Igår morse läste jag i Svenska Dagbladet på tåget att Linda Nyberg, känd från både morgon TV och andra program, blir SCAs nya presschef. Jag hade missat det, vet inte hur länge det varit ute i media, men igår nåddes jag alltså av budskapet. Tyvärr finner jag inte den artikeln på nätet för att länka den.
Det gick mig att återigen fundera över detta mantra som säger att kvinnor inte får bli chefer i stora företag. Vi kan som parentes också notera att Nyberg kommer att rapportera till kommunikationsdirektören, även det en kvinna.
Jag träffade Linda Nyberg under min tid som skolpolitiker i min hemkommun när även hon bodde där. Hon då i rollen som förälder. Hon slog mig med att vara väldigt påläst och skarp, men hela tiden på ett vänligt och konstruktivt sätt. Om man bemötte henne på samma sätt vill säga. Falska fasader fungerade inte.
Det gav mig glädje och respekt för henne i min egna roll. Därför tror jag hon kommer att fungera väldigt bra i ett fint företag som SCA. (Svenska Cellulosa Aktiebolaget om ni undrar)

kvinnchef

Googlade lite på kvinnliga chefer och hittade denna…den står för sig själv utan kommentarer tycker jag. Staplar i princip alla schabloner som finns, visserligen med ett frågetecken…

De senaste dagarna har det också debatterats en hel del om hur det står till på Göteborgspostens ledarredaktion. Detta för att man skriver om att folk slutar eller sjukskrivs efter att Alice Teodorescu tillträtt som ny ledarredaktör på tidningen.

Jag vet inget mer om henne, har mött henne en gång i Almedalen, och läst en del av det hon skriver. Jag tycker hon är en frisk fläkt, vågar utmana, men det får man uppenbarligen inte göra i våra allt smalare s.k. korridorer. Visst, hon är ung, men måste det vara negativt? Jag är den första att tycka att vårt land är för ålderssegrerat, och det gäller inte heller bara unga. Jag misstänker att det handlar om politiska åsikter i detta fall, hennes bakgrund från Rumänien hjälper inte saken. Hon är för konservativ för att passa på GP…och så vidare. Snarare vill man hävda att hon är en uppkomling som inte har förankring i ursprungslandet. Som jag skrev ovan, jag har ingen mer detaljkunskap om henne.
Det som gör mig så upprörd är att plötsligt passar det inte med en kvinnlig chef som är ung. Det trummas ut mantran om att kvinnor inte får bli chefer osv. Samtidigt finns det kvinnor på topposter lite överallt. Det går inte en månad, ofta ännu mindre tid, mellan att jag läser om mina gamla kursare på högskolan som fått eller innehar höga chefsposter i såväl näringsliv som inom det offentliga.

Nej, vad jag nu säger, är INTE att det inte finns utmaningar och snedvridna tillstånd på vissa ställen i samhället. Dessa är däremot inte förbehållna kvinnor eller invandrare. Men det finns en tendens att bara vilja se vissa sidor, medan motsatsen blomstrar på andra håll. Läs artikeln i Dagens Samhälle nedan och fundera lite kring vad Karin Svanborg-Sjövall skriver. Är det någonstans jag tror vi kommer att ha problem de närmsta 20 åren, så är det bland män och pojkar.
Nej, ta bort skygglapparna och sluta såga det ledarskap som efterfrågas och vurmas för, och som redan finns. Minns samtidigt att det faktiskt är ett blandat samhälle som i längden skapar ett hållbart dito.  Det handlar inte om att fokusera enbart på genus och nischer, utan på en helhet som vi säger oss vilja ha. Det förra är inte rättvist, mot någon.

Dagens Samhälle, Resumé

Bloggpost #4 i #Blogg100

 

 

 

 

SvD, Resume,

Kommentera

