En dag av ”käbbel” och en del annat mer väsentligt…

Denna dag går väl inte till historien som den mest njutbara. Jag har haft ett otal telefonsamtal, som bara delvis lett framåt. Som tur är händer det saker i Hälsingeriket inför vintern. Elektrikern har utfört lite arbeten som ska testas i helgen.

elarbeten

Andra kopplingar har jag också haft, med trevlig och kreativ lunch med efterföljande kaffe och diskussion. Vi får se vart det leder. Tack för det du som vet vem du är 🙂

En stunds administration för att reda ut ett och annat inför kommande dagar. Dock utan att få klarhet fullt ut.

Klarhet är väl det minsta man kan anse att situationen just nu visar i regeringssammanhang. Allmän pajkastning och därtill media som frossar i scenarier. Jag vet inte riktigt vad syftet är, men det är jag å andra sidan inte heller säker på att de själva vet. Helt klart är att det finns en underton som är mycket märklig, nämligen att somliga tycker att oppositionen ska ansvar för en annan budget än de själva satt ihop. Jag förstår det inte.
Sverigedemokraterna röstar givetvis i första hand på sin egen, trots allt 13 % av väljarna som ansett att de ska lägga en budget för landet.
Att Alliansen röstar på sin egen budget är väl också rätt naturligt.

Med de olika väljarstöd som finns efter valet, med högt valdeltagande – glöm inte det, innebär situationen att regeringens budget inte har egen majoritet, och endast klarar sig om SD väljer att lägga ner sina röster eller rent av röstar på regeringens. Det senare rätt otroligt om man lyssnar på vad som sägs…
Alliansens budget kan ha majoritet om SD bestämmer sig för att det är den näst bästa, dvs aktivt röstar på den.
Betyder det att Alliansen ”regerar med stöd av SD”? Nej knappast, det innebär att demokratin fungerar, och att de som vill styra landet behöver ta hänsyn till vad landets befolkning sagt i val. Allt annat vore faktiskt rent odemokratiskt. En lösning som beskrivs i Dagens Industri nedan, skulle i alla fall få mig att börja fundera över om jag ska fortsätta att rösta i riksdagsval.

Nu ska jag gå och vila för att kunna tjänstgöra på ett vettigt sätt i Migrationsdomstolen imorgon förmiddag och efter lunch-

DN, SvD, DI

Kommentera

