Man kan ha många åsikter…

…om kyrkor, samfund och religioner. Vi har idag en tendens att trycka ner vår egen protestantiska i förhållande till andra, det märker jag inte minst i ett uppdrag jag hållit på med under hösten, som slutar i forskning på Umeå universitet.

image

Idag läser jag Annika Ström Melin i DN, om påvens besök i EU-parlamentet häromdagen. Jag kommer eventuellt ta upp det igen, men jag citerar en fras jag tycker stämmer till eftertanke. Självklart måste man vara beredd att lyfta på skygglapparna.

– Risken är att människans förvandlas till en kugge, blir en mekanism i ett konsumtionssamhälle där ingen tar hand om de äldre och sjuka och där barnen dödas innan de föds.

Skön tisdag eftermiddag tillönskar jag i solens sprängkraft.

DN

Kommentera

