När SvT ”skiter i det röda skåpet”….

Ber om ursäkt för språket, men efter att i inledningen av Aktuellts sändning kl. 21.00 ikväll sett att man slår på stora trumman för ett inslag om visstidsanställningar, och hur den formen ökat sedan 1990, och hur den knäcker människor, blir jag tvungen att reagera…

När man sedan ska debattera i studion, har man åter riggat alla förutsättningar för ”svart eller vitt”-situationen, med LOs Tobias Baudin och Malin Sahlén från Timbro. Att LO skulle slå ett slag för tillsvidareanställningar, var väl ingen nyhet. Det gjorde faktiskt även Malin Sahlén.

Om man verkligen vill ha en seriös diskussion om detta viktiga samhällsärende, jag vet och har erfarenhet av båda sidor, tror jag inte att detta upplägg är det bästa för att komma

arbetsfigurer

 

vidare. Samtidigt kan man, med lite research på den intervjuade unga My Sternberg, ifrågasätta hur man från SvT väljer att driva frågor som är alltför allvarliga för att ”skitas ner” på detta sätt. Förutom det ni kan läsa ovan, hörde jag nyss från en bekant att

hon arbetat för Handelsanställdas förbund med att ringa de fackliga medlemmarna under valrörelsen och uppmana dem att rösta rött

Det har man all rätt att göra i en demokrati, men då kanske man inte ska sitta och göra det jag tycker är ett snyftreportage i vår s.k. Public Service om hur tufft det är för unga att få jobb och hur de sliter ut sig genom att arbeta på konstiga villkor och tider.

Missförstå mig rätt. Jag vet att det förekommer missbruk av denna typ av anställningsform, och då inte endast bland unga. En grupp som det fortsatt diskuteras väldigt lite om, är medelålders som av olika anledningar hamnat utanför den raka, ålderssegregerade arbetsmarknaden. Inte ha kunnat klättra enligt normen, eller kanske tvingats sluta efter decennier av troget arbete i gamla hjulspår, och blivit obsolet…dvs. utsliten och ointressant i vårt åldersfixerade land. Jag har den största respekt för ungas önskan och utmaning med att få både arbete och bostad i dagens värld, men krasst sett är det inte helt nytt.

Dessutom har jag i en av mina senaste projektanställningar, mött just unga människor mellan 23 och knappt 30 som visat otroligt driftigt sätt, och som faktiskt kommit in på deltid vid sidan om studier, och arbetat sig fram till tillsvidareanställning och bättre position. Är det något att racka ner på? Jag bara undrar…

Som Malin Sahlén mycket riktigt påpekar, är denna utveckling, som tydligen stabiliserats de senaste 10-12 åren, något vi tvingas -gilla eller ogilla- inse och åskåda genom den globaliserade värld vi lever i. Att arbeta, som medelålders eller ung, utan att veta om man har uppdrag/arbete om en vecka, nästa månad, och att vara beroende av andra faktorer än att luta sig mot en ”trygg arbetsgivare” är ingen önskedröm.

Jag dristar mig till att skriva att det hos flera av de medelålders är ett större bekymmer än för en ung människa i 20- årsåldern, vilket jag säkert kommer att få kritik för att våga yppa. Som ung har man oftast inget försörjningsansvar, det som är tragiken i den åldern är att man inte kommer in på en ”normal” bostads- och arbetsmarknad, vilket är frustrerande. Samtidigt är det en otrolig kapitalförstöring att inte utnyttja erfarenhet och kompetens som medelålders och äldre besitter. Vi behöver hela ”paletten” i Sveriges företag och arbetsmarknad för att fortsätta vara en framgångsrik välfärdsstat. Inte bara ”öar”.

Att vår licensfinansierade television, oavsett hur det gått till, tar in en person den som intervjuades ikväll i Aktuellt, sätter bara sågtänderna ännu djupare i den gren man sitter på. Om någon TV-kanal ska göra seriös källundersökning så är det väl ”statstelevisionen”. Därmed inte sagt att det är fel att spegla olika politiska ställningstaganden öppet.

Det som är helt uppåt väggarna är att skildra en så viktig samhällsfråga som denna om arbetsmarknaden genom en person som med all säkerhet har en dold agenda och samtidigt låta påskina att man belyser den opartiskt. Var fanns t.ex. en seriös representant för de företag som kan använda denna anställningsform för att slussa in anställda till tillsvidareanställning? De finns trots allt.

 

Kommentera

