Kultur spelar roll, även som motpol till svensk.

”Kultur” är ett omskrivet och bevingat ord inom ”tyckar-eliten”. Jag tänkte nu inte prata om muséer och tavlor, eller teater. Jag tänkte fortsätta på spåret som så många är inne på just nu. Blandning av kulturer genom att folk rör på sig, migrerar.

kultur

Ikväll blev jag återigen glad vid utpassagen genom spärren till pendeltåget. Det är ingen överdrift att konstatera att de flesta som vaktar spärren hos oss, som även hanterar folk som ska till och från Kista, är av ursprung utanför Sverige och för det mesta utanför Europa också. Eftersom jag tillbringat en större del av mina yngre år utanför Sverige, är inte ens född i Sverige till mångas förvåning, har jag en viss känsla för kontakten med den typen av människor, om jag nu ska generalisera.

Flera av dem är så genomtrevliga och alerta, i synnerhet om man visar dem ärligt intresse och inte bara surt ber att få köpa reskassa eller kort, för att man är så illa tvungen. Otacksamt är det ofta att sitta där, det märks. Samtidigt tar de sig an uppgiften på fullaste allvar.

När man som jag kommer hem från ett jobb kl. 21.45,  behövs det inte mycket vänlighet och igenkännande för att jag ska bli glad. Han som satt där ikväll, vinkade och log stort. Han har tidigare hjälpt mig med både busstider, när tåget segat, och med borttappad present på försommaren. Det senare har även en annan av hans kollegor.

Mycket av vår trulighet i Sverige, som jag upplevt den, sitter enligt mig och en del andra i vår karga och kalla vinterperiod samt en rädsla för det främmande som är djupt rotad.  Vi lär oss sakteliga att förändra beteenden och attityd. Pröva att höja blicken, prata med vem som helst som du av någon anledning möter. I Frankrike är man van att prata och lyssna på främmande människor, utan annan baktanke. Det ger inte sällan oanade kontaktmöjligheter, och inte minst en ljusare tillvaro än den vi nu beskådar i november…

Bonne nuit.

Kommentera

