Ska vi radera ut alla traditioner…

och trevliga inslag i livet som barn, unga och vuxna? Detta blir inget långt inlägg, tandläkaren väntar imorgon, och det är mer jobb på gång.

zwarte pietJag kan inte förstå denna västerländska, väldigt mycket svenska, trend att bryta ner gamla traditioner för att det finns ”värderingar som har ändrats i dem”. Om jag inte är helt ute och cyklar, vill man i den svenska skolan lära elever att vara kritiskt tänkande…

Det som nu utspelar sig, både här och på andra platser, är att man sätter igång en icke underbyggd, historielös diskussion utifrån ett perspektiv  många idag har. Man suddar och tillrättalägger; Pippi Långstrump, det har pratats om TIntin, i denna ovan den holländska traditionen med Jultomtens medhjälpare som ibland tar sig ner genom skorstenen för att lämna julklappar. Återigen, om jag inte missminner mig, så har man liknande berättelser i den anglosaxiska världen, att tomten i det fallet kliver ner genom skorstenen på natten mellan den 24e och den 25e december. Det är kanske bättre att en mer eller mindre överviktig, för att inte säga fet, vit (för tomten verkar var vit, medelålders…) medelålders man fastnar i skorstenen med julklappar i högsta hugg? Kanske kan tomtemor vara behjälplig?

Jag skräms av denna historielösa, okritiskt/icke reflekterande sida som vi börjar få som norm. Att vi inte ska kunna le åt gamla texter eller serier, och njuta av perspektiv på olika samhällen. Allt är inte farligt, och allt är inte kränkande. Det börjar alltmer likna George Orwells bok ”1984”.

De afrosvenskar som fördömer den holländska klubben (SvD), tror jag inte läst på historien (se nedan i Wikipedia) om Zwarte Piet särskilt väl…jag har levt i den holländska världen med ena benet under många år. Under den tiden såg jag ingen fara illa av att träffa Zwarte Piet…

Goede Nacht!

Wikipedia,

7 thoughts on “Ska vi radera ut alla traditioner…

  1. Viktigt ämne du tar upp. Kritiskt tänkande är knappast lämpat som skolämne. Kritiskt tänkande skaffar man sig med tiden, genom att ständigt bygga kunskap och räta upp en egen hållning i centrala frågor. Då övar man sig i att tänka själv. Av detta följer kritik mot okunnighet och slapp hållning. Det behöver ingalunda innebära att man blir konservativ.

    • Tack för kommentaren Börje. Jag menade kanske inte att det skulle vara ett skolämne, snarare att man ofta pratar om att eleverna ska lära sig kritiskt tänkande. Tyvärr är jag inte övertygad om att man övar sig i just det, eller analys av texter och annat. Att ständigt bygga kunskap är viktigt i alla åldrar, men i synnerhet när man är kvicktänkt och receptiv. En strömlinjeformad åsiktsfåra anser jag vara helt förkastlig. Hörde igår om en lärärstuderande som fått sig tillsagt att det var olämpligt att ha moderata idéer på den utbildningen. Den som skrev så var en lärare med miljöpartisktiska åsikter. Man baxnar…

  2. Hej, Jag är från Nederländarna och växte upp i en byn vart det fanns folk som hade sin ursprung från Indonesien och Surinam. Alla firade ”Sinterklaas” o och det skapade en gemensam fest och vi som barn har aldrig förknippad ”zwarte Piet” med Rasism. Det är bara sista åren att protester kommer mot ”Zwarte Piet” från framförallt extrem vänster vilken skapar en klyfta i samhället vart folk bli mer och mer tryckt i hörn för att välja mellan extrem höger eller vänster! Jag se kompisar från Nederländarna som aldrig har bryt sig om politik nu allt bli mer extrem i sin tanke pga ”PK’s” kritik på alla traditioner!
    Samma sak I Sverige, man vågar inte ens diskutera vissa saker annars är man rasist, anti feminist…mm..man få inte tänka annorlunda eller ge kritik!

  3. Ja, Johannes man undrar vart det är på väg…
    Bra kommentar f.ö., jag har precis samma erfarenhet att man förbrödrades och trivdes med firandet av Sinterklaas…

    Jag skrev lite om ”att inte få sticka ut” i inlägget före detta, läs gärna om du inte redan gjort det.

Kommentera

