Vem sticker ut idag? Det går inte, det får man inte.

Efter en helg av mestadels återhämtning och trots gråväder, promenader i Sörmland, är jag åter i hemmiljö. Har ordnat lite praktiskt inför veckan, men egentligen inte lyft många fingrar. Nu lyfter jag några för att förmedla lite tankar kring ett ämne som just nu är mångfaldigt i vårt land.

Kopplar det i första hand till en söndagsintervju med Lottie Knutsson, fd Fritidsresor,  i Sveriges Radio P4 som Ulf Elfving gjorde. I en intervju i DN för några veckor sedan, efterlyser hon människor och personligheter som vågar sticka ut.

sticka ut

Att evigt ”följa John”, kommer inte att skapa något nytt, och kommer inte att stimulera till stordåd. Nu är jag en ”Iphone-vägrare”, men helt klart har Steven Jobs en poäng här…
Mitt motto, sedan barnsben i Frankrike där jag fick lära mig det, har alltid varit ”att kan man inte fråga och ifrågasätta, kan man heller aldrig utveckla och komma vidare.

Det skadliga blir att saker exploderar om de undertrycks för länge…ungefär som en tryckkokare. Det går inte en dag just nu utan att det skrivs om migrationsfrågan, det är bara att slå upp tidningar, bloggar och andra sociala medier. Bra så, det är på tiden att saken debatteras konstruktivt. Tyvärr är det väldigt sent påkommet och hur välvillig man än vill vara i frågan, är jag orolig för att situationen håller på att glida landet ur händerna. Just därför att det vilat ett sådant tabu kring en fråga som i andra länder diskuterats och agerats kring i decennier. Vi kan inte rå för idag, de flesta av oss, att ett antal lätt naiva misstag begåtts i tron att samhället såg ut som under 60- och 70-talet, men vi kan ta ansvar för att göra vårt bästa för att de som faktiskt kommer hit för att stanna under nutid också får den bästa möjliga framtid som går att skapa. Det innebär att landet måste ”hålla ihop” -och då är inte det en sliten klyscha- och det duger inte att olika ansvariga sticker huvudet i sanden och låtsas som om inget hänt. Jag sitter själv i Migrationsdomstolen och vet hur svårt det kan vara att avgöra en del mål. Ofta känner jag mig som efter en tenta när jag kommer ut efter en muntlig förhandling, fullständigt urkramad.

Nej, det vill till att vi diskuterar saken på ett vuxet sätt, utan en massa låsningar. Att vi skiljer på sak och person….

Dilsa Demirbag Sten

Som om inte alla mänskliga bekymmer vore nog…kommer nu rapporter om att människans tröstebröd, chokladen, håller på att bli bristvara… Och om ni undrar, jag var för trött att skriva klart igår. Jag stannar här för idag. Det finns dock mer att säga.

 

Kommentera

