13. Kolla! Här är en av mina favoritplatser.

Idag för 20 år sedan vi bestämde oss för delaktighet i EU

Hade tänkt  skriva om något helt annat, men väl hemma efter min rundtur med jobb  i Storstockholm idag, kom jag på att det är ett jubileum idag. Det vill jag fira med en  bild från i somras.

image

 

Enligt en undersökning som SvT gjort, är idag ändå 57% positiva till EU, och nedast 23 % emot. För mig som Europavän kan jag inte förstå hur vi annars skulle organisera oss i den globaliserade världen. Ensam är inte alltid stark.

Denna bild visar hur vackert det var att vakna på Mallorca i juli. Bilden får symbolisera rubriken. Ett favoritställe att vara på.

Det finns många fina ställen, men jag mår bra av att inhämta de europeiska vibrationerna. Livet är ofta en blandning av känsla, hunger, nöje, missnöje, drömmar och klagomål. Jag tycker det är fascinerande att se hur mycket många svenskar idag tar stora delar av EUs fördelar för givna och samtidigt klagar friskt på EU. Fast det går lite i linje med ”problemglasögonen” som jag skrev om häromdagen.
Nej, låt oss ta vara på det som är bra, utveckla det som är mindre bra, och framförallt sluta drömma om en svunnen tid som aldrig kan komma tillbaka.

SvD,

Gunnar Hökmark,

 

Kommentera

