Arbets”villkoren” är nog villkorade i nära framtid…

Det pratas idag om att lägstalönerna är under press. (Konjunkturinstitutet bl.a.)
Det är nog inte så mycket nytt i det, och jag tror det är mer än lägstalönerna. Det är delvis baksidan av den globalisering vi kunnat se växa fram.

Man må tycka det är rätt eller fel, men jag tror det är en verklighet vi (tyvärr) inte kommer att slippa undan. Missförstå mig rätt, höga inkomster tror jag fortfarande kommer att finnas i Sverige, men mycket mer nischat. Tyvärr kommer det nog även att finnas i områden där gemene man inte anser att det är rätt, eller kan förstå varför berörda tjänar så bra. Det spär på avundsjukan i ett land som Sverige, där det i stort sett bara är legitimt att vinna mycket pengar eller få dem genom idrottsutövande.

lägstalöner

Utvecklingen just nu skrämmer mig, jag vet själv hur det är att jobba med lön som ligger långt under ens marknadsmässiga. Ärligt, vad ska man göra åt det? Inte jobba? Jag tror många, framförallt unga, hellre tar ett jobb med lite lägre lön än inget jobb alls.

Det är inte särskilt roligt att gå utan ”riktigt” jobb för lång tid, och jag lägger här inget politiskt perspektiv på frågan. Ingen senare regering har fullständigt lyckas motverka denna trend i Sverige. Frågan är om det är möjligt.

DI, SvD,

Kommentera

