8. Ibland blir jag avundsjuk på…

dem som kan fira helg i godan ro, utan att känna att de måste tänka på morgondagen. Utan att planera vilket jobb de måste satsa på de kommande dagarna, eller veckorna. De som kan känna sig riktigt lediga. Som svensk, och under den s.k. Jantelagen, ska man ju inte klaga -och visst-, det finns många som har det värre, men jag kan känna att jag förtjänar lite mer vila än för närvarande.

oregelbundna

Nu har ju jag åtskilliga andra influenser i min kropp, så svensk jag må vara, och uttrycker därför dessa rader ändå. Det finns så många i vårt land som inte inser hur bra de har det. Hur bortskämda, på ren svenska, är de inte med både jobb och liv och social standard? Hur mycket tas inte för givet, sådant som i många vinklar inte alls är självklarheter?

Ändå gnälls det och klagas över saker som egentligen är rätt oväsentliga i ett större sammanhang. Jag kan också gnälla, men jag försöker nypa mig i armen och fråga mig själv om det är berättigat gnäll…

Ikväll har jag stekt pannkakor efter att ha varit på den s.k. Mitt Kök-mässan, som i mångt och mycket är en tillställning som är bra för Sverige, enligt min mening, men som tyvärr också i många fall överstiger den gemene svenskens mognad. Som jag skrev på facebook tidigare ikväll dyker jag inte djupare i resonemanget, men i detta fall kan vi lätt konstatera att den yttre världen, utanför Sverige, haft en positiv inverkan och att de som jag inte anser vara mogna denna tillställning, för det mesta inte härstammar från utanför landet Sveriges gränser.

Nu är det dags att inta kuddläge för att orka arbeta imorgon bitti, på den s.k. Fars dag. Ett annat diskussionsämne. Önskar en god natt och om ni undrar varför det står ”8” däruppe i rubriken, läs tidgare inlägg, hav tålamod och följ gärna Lotta på annan sida 🙂

Och glöm aldrig detta för 25 år sedan ……..

 

 

Kommentera

