Rör(l)igt värre…

är det i politiken just nu efter valet. Nya mätningar visar att SD fortsätter befästa sina positioner, eller t.o.m. öka. Mp gick upp i Sifo, där S rasade. Alliansen ökar något men inte direkt klara siffror.

rödgröntgult

Tack för lånet Red scream and riesling

 

Vad som än sker, kan man lugnt påstå att det stormar minst lika mycket som ute på fjärdarna i Stockholms skärgård. Vad som sedan är rätt eller fel, och vad som eventuellt döljer sig i det mörka djupet, får väl framtiden utvisa.

Det som jag hör och ser är ändå att folk undrar vad som sker. Man kan ju tycka att det är så dags nu, valet var för en månad sedan. Man kan tycka att Alliansen misskötte sig eller inte gjorde tillräckligt. Den senare mandatperioden visar väl lite av den utmattningseffekten. Man hade dock en budget och ett färdigt alternativ, vilket inte oppositionen hade.

Igår rapporterades att svenskarna nu drar ihop resåren i plånböckerna och förväntar sig hårdare tider. Det är möjligt att det blir så. Vi har fortfarande bara kommit till hälften av hösten och mycket kan hända än inför budgetår 2015. Missförstå mig nu inte till att jag skulle önska extraval, för det tror jag inte på alls. Faktum kvarstår dock för mig, att allt spretar värre än vi sett på länge i Sverige.

”Vi fick ju inte egen majoritet” försvarar sig vär finansminister sig med… Nej visst, men trodde de  på det själva inför valet? På allvar?

Jag vet inte, men jag tycker den nya regeringens dans i media, i uttryck och i sakfrågor, bekräftar just det faktum att man inte hade förberett sig. Resultatet spelar just nu upp sig på olika sätt.

Allmän skärpning och lite seriösare, mindre kaxig ton önskar jag mig. Innan det sker får jag svårt att lyssna på allvar.

Just nu önskar jag en god natt!

 

 

 

 

SvT, SvD,

2 thoughts on “Rör(l)igt värre…

Kommentera

