Sverige har fått en ny regering…

…och jag har lovat mig själv och mina läsare att idag inte skriva några särskilda kommentarer. Jag har läst för mycket jag inte vill läsa, ord som lätt slängs ut men som svårligen suddas ut igen… Efter att ha sett en artikel i Expressen, måste jag ändå skriva några rader, men inte så politisk-kritiska.

regering

Statsminister Stefan Löfven har nog använt lite av detta motto, även om jag faktiskt tror att hans val av statsråd är både strategiska och noga genomtänkta. Utifrån de förhållanden han har att jobba med.

Jag blir nu lite trött och irriterad på allt som nu ska ut i media, hur man ska såga allt som går att sågas, efter att ha smekt alla nya ministrar medhårs i morgonintervjuerna. Jag frågar mig vad det är för folkvalda vi vill ha. Det var ju samma visa när Alliansen tillträdde, och frågan är om jag inte sett Niklas Svensson i ännu värre action för en stund sedan med Alice Bah Kuhnke. Jag lägger inte upp klippet.

I artikeln nedan, också från Expressen, går man igenom ”allt som de nya ministrarna vill glömma”. Jag frågar mig igen, vad är det vi vill ha för representanter i riksdag och regering. Ingen människa är snövit, och även om jag självklart inte tänker bortse från kriminella saker, om det nu skulle komma fram något sådant, så vill i alla fall inte jag ha ”robotar” och okänsliga, omänskliga personer på ministerpositioner och riksdagsplatser.

Jag tyckte redan 2006 att man gick för hårt fram, något man knappt kunde yttra, för då ansågs man vara skurk, men det lilla jag sett idag (filtrerat rätt mycket hittills) bara stärker min åsikt om att det inte är normalt granskande man pysslar med från medias sida. Det är medial julafton idag, det märktes redan i morse med alla myskommentarer i samband med regeringsförklaringen. Ge de nyvalda statsråden då också några ”mysdagar” innan man försöker sabla ner dem jäms med fotknölarna…det har skrivits från olika håll om att vi borde låta dem få komma igång, och att den energi som läggs på att hitta alla möjliga fel, kunde användas i mycket mer konstruktiv anda. Återigen; därmed inte sagt att man ska blunda för ev. brottsliga beteenden.

Nu väntar sängen, och sömn. På återhörande, och Bonne nuit!

Expressen, DN, SvD,

One thought on “Sverige har fått en ny regering…

  1. Så farligt är det väl inte, de är ju typiska svenskar ;-). Att de fokuserar på Bah förstår jag inte, den största skrällen är väl de två barnen, 27 och 29? Att Löfvén gett Hälso- Sjukvård OCH idrott till 29-åringen visar väl hur oviktigt det är för L. Man kan få lite fasistoida känslor – ska alla ha morgongympa i rad som i Kina?

Kommentera

