Efter valet, funderingar del 1. Trött.

Det blir inget långt inlägg idag. Jag är trött. Av flera anledningar.

trotthet

Jag är så urbota trött på den ton, omskriven i vissa artiklar och jag kommer plocka upp det vid senare tillfälle. En ton som blandas med översitteri, besserwisseranda, s.k. politisk korrekthet, personer som anser sig sitta på sanningen. Missförstå mig rätt, jag är inte emot diskussion, tvärtom, vet de som känner mig. MEN, jag varken klarar av eller orkar med denna trista uppskruvade ton som skickats ut i stort sett hela veckan genom  framför allt media.

Detta kunde ju inte hända i Sverige, eller? Jo, tydligen, och det är det jag pratat om i över ett decennium med min erfarenhet från andra europeiska länder. Det kunde hända. Varför? Jag tar inte diskussionen ikväll.

I Sverige är ju allting så tryggt, och vi har inte den typen av våld och korruption som i övriga Europa och världen. Nähä, vi råkade ut för ett statsministermord för snart 30 år sedan, trots att ingen trodde det kunde ske i vårt land. Det är f.ö. fortfarande ouppklarat.

För drygt 11 år sedan misshandlades vår utrikesminister -mitt i brinnande folkomröstningskampanj- så illa med kniv att hon avled efter några timmar. Hur kunde det hända i Sverige? Det finns nog inget enkelt svar på den frågan heller, och det är inte ämnet för dessa rader.

Ett resultat av globalisering och informationsflöden (se på Irak/Syrien) som rör sig med exponentiellt stigande hastighet, är att det även blir till problem för våra öppna samhällen. En önskan jag har är att debatten sansas och inte likriktas i EN fåra som anses vara den rätta av olika anledningar, utan att vi -som det brukar heta- vänder på alla stenar för att förstå (om det går) vad det är som pågår. Endast då kan vi komma tillrätta med saker och ting. Att strypa dialog och diskussion, allra helst med div. okvädningsord och liknande, kommer inte att föra oss framåt. Tro mig.

Till slut, som sagt, mer analys kommer men jag önskar mig att de som ev. kommenterar dessa mina rader gör det i en konstruktiv anda, och inte nedvärderande eller med att antal förprogrammerade floskler, oavsett varifrån de kommer. Jag avböjer att kommentera ev. dryga upplägg, de kommer att avlägsnas och inte bemötas.

Jag är så trött. Jobb väntar i ottan, och sängen väntar nu. På återhörande.

2 thoughts on “Efter valet, funderingar del 1. Trött.

Kommentera

