Ett bidrag till nattsömnen…eller morgonstunden.

Imorgon går Sverige till tre viktiga val. Kommunval, lokalt, Landstingsval i regioner och län samt Riksdagsval, för landets regering. Dessutom förekommer ett antal lokala omröstningar, men dem tänker jag inte beröra i denna lilla kvällsskrift.

val

Kommunvalet är ett viktigt val för ens egen närhet, de lokala beslutsfattarna, politiker som finns ”nära dig”, som det brukar heta i många sammanhang numera. Det är faktiskt sant att de är nära, och ofta lyhörda och intresserade av vad de lokala väljarna tycker och tänker. Med min erfarenhet som kommunpolitiker kan jag definitivt säga att charmen med närhetsprincipen finns där. Fått det bekräftat senast ikväll, trots att jag i år inte står på någon lista alls. Det är där du har störst chans att påverka och tycka.

Denna valrörelse är slut, vissa kommer att synas imorgon också, men oftast är man mer försiktig med propaganda och kampanjer på själva valdagen. Nu kommer en vardag och i de flesta kommuner finns möjlighet att prata och kommunicera med de lokala. Om du imorgon fortfarande har funderingar över hur du ska välja, och vem, tveka inte att undersöka lite om de olika kandidaterna. Välj inte bara slentrianmässigt samma ”lapp” i alla tre valen. Det kan skilja rätt mycket ibland, och en och annan hjärtefråga kan ev. dölja sig i personvalsfoldrar. Ett tips så här i elfte timmen.

Landstingsvalet är det val som styr vilken sjukvård och kollektivtrafik du får i ditt område, lite förenklat. Där finns också ofta miljöfrågor. Har du därför känslan av att Landstinget är svårt och luddigt, då är du nog inte ensam. Vem bestämmer och varför?

Jag personligen letar efter kandidater som antingen brinner för en eller ett par sakfrågor, eller har en övergripande ambition att göra något som faktiskt också gagnar medborgarna i landstinget det handlar om. Gärna med samarbete över gränserna, dvs. t.ex. grannlän.

Ett exempel i Stockholms och Uppsala län, är pendeltåget till Uppsala och Upptåget upp till Gävle.

Riksdagsvalet är det som de flesta pratar och intresserar sig för, inte minst media. Det är det som styr vilken statsminister som föreslås och hur regeringen kommer att se ut. Som de flesta som läser detta redan vet, ser det i år ut att bli en rysare mellan å ena sidan Alliansen, å andra sidan de s.k. röd-gröna som vill hitta former för att samregera. Som tredje part finns då Sverigedemokraterna som nästan fördubblats jämfört förra valet, tyder det på i opinionsmätningarna. Ingen säger vilja befatta sig med dem, och ordkrig om vem som ev. använd dem som passivt röststöd under den senaste mandatperioden finns det åtskilliga. Ganska barnsligt om man frågar mig, men den diskussionen tänkte jag ta i annan  bloggpost.

Som jag skrev igår, önskar jag mig först och främst att alla använder sin rösträtt, den är inte given i länder ganska nära oss. Dessutom hoppas jag på mer företagsvänlig politik och inte en massa s.k. plakatpolitik.

Jag ska nu upp och jobba imorgon kl. 06, så jag blir tvungen dra mig tillbaka nu. Jag lär återkomma imorgon med några tankar, men gå nu och rösta imorgon, och rösta på det du känner för på ett äkta sätt, inte bara för att man flaggar upp en massa tyckande och påståenden i slutet av valrörelsen. Jag upprepar; läs på det som går, lita inte blint på valkompasserna, läs istället vad som finns bakom kandidaterna, och försöka skapa dig en bild av vad du vill ska hända under kommande mandatperiod, och pussla med det som de ibland rätt undangömda kandidaterna föreslår och resonerar kring.

God natt före val, och vi syns vid valurnorna!

Expressen, Expressen 2, DN,

Kommentera

