Vad ska man skriva ikväll—debatten pågår i stort sett varje dag…

Som samhällsengagerad, och f.d. aktiv s.k. politiker, är det en omöjlighet att inte ta del av diskussionerna under dessa sista brinnande dagar av valrörelsen 2014. Den rörelse som f.ö. är en vecka kortare än för fyra år sedan. (för att en ny regering ska hinna sätta ihop en budget)

Foto TT

Foto TT

Jag hade gärna gjort mer, om jag kunnat, även om jag på ett sätt tyckt att det varit skönt att inte ha behövt nöta skor m.m. på samma sätt som för 4 och 8 år sedan. Tveeggat alltså. Samtidigt peppade mig en god vän nyss om att jag skulle vara med 2018… Vi får se hur det blir med det. Fyra år är en lång tid.

Nu kommer alla analyser från de s.k. experterna och kommentatörerna. Dem tänker jag inte kommentera. Vad jag tycker mig höra är en ganska enkelspårig retorik från oppositionen, jag må väl ha färgade glas, och en likaväl enkelspårig men samfälld och lugn och sansad argumentation. Annie Lööf är nog den lysande stjärnan, det verkar många tycka. Dessutom har man tidigare kritiserat just henne för bristande debattkunskap och virrighet. Jag har aldrig riktigt hållit med om det, tycker det är mer manschauvinistiskt och härskartekniska synpunkter. Man skriker å ena sidan efter yngre och kvinnor i politik och näringsliv, men sågar gärna dem som tar sig in.

Nog om detta. Det kommer att skrivas åtskilliga spaltmeter om det, mer eller mindre väsentligt. Jag återkommer säkerligen också vid tillfälle.

Det jag önskar, som jag uttryckt på Facebook, är att vi får en sansad debatt om utvecklingen i vårt samhälle när det gäller företagande, som ger jobb, som ger nya skatteintäkter, som ger pengar till välfärd och gemensamma behov i Sverige. Arbetsförmedlingen behöver slipas, anpassas till en nyare tid. Dessutom tror jag vi behöver få fler förmedlingar, inte ett monopol som inte hinner med det den ska göra, nämligen vara en myndighet som hjälper folk att hitta försörjning, och inte bara fungera som kontrollenhet för att arbetssökande fullgör sina plikter för att kunna få sin ersättning.

Jag har själv viss erfarenhet av hur saker fungerar inom arbetssökarsvängen, och jag kan säga att det är bra mycket roligare att ha en projektanställning, riktigt jobb, men med lite för låg lön, än att bli tilldelad en plats någonstans. Jag har bekanta som har mått fruktansvärt dåligt av att behöva placeras ut och göra något de egentligen inte alls är skapta för. De är så illa tvungna om de ska få åtnjuta sina ersättningar.

Sedan är jag den första att tro och tycka att även en s.k. omställningsförsäkring bör ha någon form av indexreglering. Ingen regering har höjt A-kassan sedan början av 2000-talet. Att det sedan är Alliansregeringen som får utstå mest kritik för det, är något den får svälja. En diskussion kommer säkerligen att föras om detta, även om Alliansen tar hem spelet efter valet. Vill man att folk ska betala till en försäkring, måste den också kunna ha ett värde den dag man behöver den. Inte för evigt, men för att ge möjlighet att hitta en ny inriktning i arbetslivet. Jag tycker, så liberalkonservativ jag är, att det är fel väg att bygga denna försäkring på att man ska ha kompletteringsförsäkringar som fyller på en stor del av inkomstförlusten vid tider utan anställning.

Därutöver behöver vi en lika seriös diskussion om företagande och deras villkor, och möjligheten att starta företag utan att falla ur den s.k. trygga socialförsäkringsbiten. En företagare får inte ses som en skurk som blir omedelbart rik och ”fet”. Framtidens Sverige kan varken idag eller imorgon byggas på stora industriföretag där man som anställd får sitt lönekuvert i slutet av månaden…vi lever i en globaliserad och digitaliserad värld idag. Det påverkar även dem som gärna påvisar sina breda erfarenheter från fackföreningar i starka industrier. Företagande måste vara kompletterande verksamheter, små som stora. Då bygger vi Sverige, för att travestera andra uttalanden.

Nu måste jag avsluta för idag, jag ska upp i ottan för att arbeta, den slitna klyschan, nog så viktig för människan, ”arbetslinjen” gäller även en lördag.

Önskar en skön natt och hoppas att alla går och röstar på söndag. Även om man i många fall kunde önska sig mer av både valrörelse och debattklimat. Det får bli de kommande politikernas uppgift att värna den sidan. Demokratin är för viktig för att ratas.

SvT, SvD, DN, SvD,

Kommentera

