Bokmaleri och reflektion. Samt vänner…

Rubriken talar om att jag faktiskt kommit in i ett s.k. semestertillstånd. Trots fyra plus en ganska hårda jobbdagar (mer morgnar egentligen) mellan Mallorcaturen som avslutades för åtta dagar sedan och denna tur till Hälsingeriket, känns det som sommaren nått fram till mig också. Det är inte lika ljust som för en månad sedan, men fortfarande mycket ljusare än hemma i Uppland. (och jämfört med Mallorca där solen sänkte sig med rask takt redan kring kl. 21.00)

Ikväll intogs en testmåltid på en ”lokal lokal”, dvs.en nyöppnad restaurang i närmsta större ort. Det var trevligt, för den intogs med vänner, men rekommendera restaurangen gör jag nog inte av olika skäl. Det främsta är att maten håller inte klassen på prislistan…

En vistelse av detta slag, tätt inpå en utlandsvistelse, skapar ett lugn och en harmoni som är eftersträvansvärda saker i dagens stressamhälle. Att hinna läsa böcker och reflektera. Att träffa bror, svägerska och brorsbarn.

oscar-wilde-vanner (1)Mina funderingar rör sig delvis kring denna, så sanna utsago från Oscar Wilde. Det är tyvärr inget nytt, men jag funderar fortfarande över varför det är så svårt att unna andra framgång?

Det gäller stort som smått, men för er som t.ex. vet att jag varit kommunpolitiskt engagerad, kan jag berätta att den känslan infunnit sig rätt ofta där. Likaså är det i den samfällighet som finns i byn här i Hälsingland, och vars styrelse jag blivit ombedd att ingå i för fyra år sedan. Då var jag fortfarande inte ägare av huset, men hade nog med gamla band och föräldrar för att känna att jag skulle kunna hjälpa byns framtid.

Vänner är för mig något väldigt viktigt och väsentligt, jag finner vänner bland både närboende, klasskamrater och kollegor m.m., m.m. Det tråkiga är att jag på senare år upptäckt mer av falsk vänskap, sådan vänskap som bara finns för att den andra personen ser sig kunna dra nytta av denna relation. När nyttan inte längre finns, då försvinner även det man trodde var vänskap. Jag har själv aldrig fungerat så till sinnet. Självklart kan man inte älska alla i hela världen, och man kan heller inte umgås med alla sina vänner på samma sätt över tid, i ett statiskt förhållande.

Jag anser ändå att är man en verklig vän, finns det alltid möjlighet att återknyta kontakt, och kunna njuta av samvaro i olika former som passar in. Därför svider det ännu mer när man upptäcker att vissa s.k. vänner, människor man trott gott om, sviker och t.o.m går  bakom ryggen på en. Samtidigt kommer förlusten med all sannolikhet på sikt att ligga i deras egen famn…

Kommentera

