Cykla eller inte cykla. Idag en rundtur på ön. Europa är vackert.

15 juli morgon

Detta är min morgonvy idag, innan det blir dags att gå ner och äta frukost i den medelhavska ”bersån” utanför hotellet. En lugn stilla morgon vid Pollensa-bukten, även om det ser ut som om en liten morgonbris lyfter från sydost och Alcudiahållet. Om jag fick önska skulle det blåsa lite mindre idag, vädret har varit bra, men vindarna har varit lite märkliga. På cykelturen i söndags, blev det rejäl motvind på hemvägen och man hade gott kunnat ”cykelsegla”. Kite-surfarna fräste fram i vattnet, och vindsurfingbrädorna var inte långt från vattenplaning på deras sätt.

En vecka i ”mitt Europa” gör som sagt gott för själen. Min själ. Öppnar man sitt sinne och själ för intryck på en sådan här tur, får man så oerhört mycket tillbaka. Igår pratade jag med en engelsman som kom med samma transferbuss och var den enda förutom vi som klev av vid detta hotell. En äldre man som uppenbarligen varit här ett antal gånger. Han har svårt att gå, använder käpp som stöd för det mesta, men åker ändå ensam ut på en sådan resa. ”I don’t go far from Pollensa” sade han bl.a. till mig, när vi diskuterade utflyktsmål m.m. ”Nej, tänkte jag, men du åker i alla fall hit”… Jag vet inget om hans familjesituation, förutom att han har vuxna barn som tidigare varit med hit.

Vi kan idag göra så mycket som man i tidigare generationer bara kunde drömma om. När jag var i ton- och studentåren, var tågluffning väldigt mycket ”på tapeten”. (se där ett uttryck som med ålderns vishet börjar kännas snudd på gammalt) Jag reste själv iväg på en ”luff” runt stora delar av Europa, en av mina bästa upplevelser genom livet hittills, som jag senare även använde som huvuddel i en tenta jag fick Väl godkänt på. (”VG” var på den tiden bäst, varken ”Mycket väl godkänt” eller dagens bokstavsskala fanns ”på kartan” på den tiden).

Jag har flera gånger hört vår demokrati- och europaminister, Birgitta Ohlsson, prata om just detta. Fria rörelser över världen. Hon är ändå ett decennium yngre än jag, född på 1970-talet och jag på 60-talet, men påpekar just vilken otrolig känsla det var på den tiden att få resa och lära känna eller studera i annat land. Idag tycker vi det är en självklarhet att kunna röra oss, gärna med flyg, runt hela jordklotet. Jag tror att vi behöver värdera denna känsla lite högre och öppna våra sinnen för fler intryck utifrån för att kunna fortsätta utveckla världen. För min egen del skulle jag önska att vi kunde kombinera flygandet bättre med tåget. Det är ett väldigt behagligt sätt att resa, och man upplever väldigt mycket.

På samma sätt tar vi idag för givet att vi kan kommunicera hela tiden, och med alla. I denna lilla betraktelse tänker jag inte ”gnälla”, som en del av mina gamla barndomsvänner ironiskt kallar det när jag kommenterar något jag är mindre förtjust i via de s.k. sociala medierna. Det finns baksidor på allt, även resandet, men idag ser jag det positiva och vill förmedla det. För lite fantastiskt är det ändå att när jag igår satt och avslutade några hederliga gamla vykort till familj och vänner, så behövde jag inte ”konsultera” vare sig adressbok eller minnet för att hitta exakt adress, utan kunde på ett par minuter slå upp dessa via internet. Jo, jag hör till dem som uppskattar att skicka vanlig post, både till jul och vid speciella tillfällen, som t.ex. detta. Det blir ändå något konkret som hamnar i handen på dem man tänkt på under en semester eller inför en högtid.

Jag tror på att fortsätta utveckla samhället, ta vara på det som naturen och kulturen ger oss, men reflektera mer över vad vi gör och ser i en tid där allt snurrar fortare och ingen egentligen vet varför och till vilken nytta. Dessutom finns det alldeles för många oroshärdar som kryper allt närmre. Om ett år är det 70 år Europa gick ur Andra världskriget, vi får aldrig glömma och vi ska inte tillbaka dit.

”Carpe Diem” –Fånga Dagen- var ett uttryck som ofta användes för snart två decennier sedan i samband med att filmen ”Döda Poeters Sällskap” hade sin storhet i modern tid. Det är lika viktigt nu som då. Både i vardagen och i mer avslappnade tider av ens liv.

Kommentera

