Eftermiddag, väder-, semester- och andra observationer…

På Hotel Eolo i Puerto de Pollensa om man stavar det på spanska (och inte på mallorkinska) Börjar komma ner i ”semestermode” som en del skulle kalla det. Själv skulle jag väl kalla det välkommet avbrott i tillvaron och miljöombyte. Det har varit en hektisk tid, men inte bara negativt sett, efter den ”förlorade majmånaden” då jag bl.a. fick uppleva och testa den svenska sjukvården på sjukhus. Reflektion kommer ofta då man får tid att inte tänka på alla måsten som man själv och möjligen också omgivningen lägger på ens axlar.

cafè Eolol

Eftermiddagsnjutning i Puerto de Pollensa

 

Just nu i skrivande stund, på Caféet utanför hotellet, 29 grader, en ”farlig bris” på så sätt att man inte känner av hur solen bränner. En session på stranden på ett par timmar tidigare idag får räcka. Solskydd inhandlat för en stund sedan, samt vykort. Vanliga hederliga vykort. Kan man tänka sig…..Fast jag är av den sorten som uppskattar både att få kort och att skicka den gamla sortens post/kort.

Tänkte skriva lite uppdateringar här i min blogg också, dels för att jag inte kan släppa samhällsengagemanget, dels för att det är ett bra och modernt sätt att dela med sig av upplevelser och funderingar, mina reflektioner helt enkelt.

Resan igår startade ju på en av mina arbetsplatser, Arlanda, fick t.o.m. njuta av Loungen innan det var dags att gå ombord. Själva resan var vacker sånär som på den molntäckta delen, mellan ungefär Hamburg i Tyskland och någonstans strax söder om Grenoble, där Alperna börjar plana ut i Provence. Såg Marseille och dess långa hamnområde högt uppe ifrån luften. Det Azurblå havet tog vid innan vi girade ner över Balearernas största ö efter att ha sett Menorca åt öster.

Transfer med buss upp till norra spetsen på ön Mallorca med buss. Det är  f.ö. andra gången jag vistas på en stor ö på två veckor…förra veckan Gotland. Jag satt och insöp atmosfären på bussen, kvällning bland vägar runt Palma, och sedan berg och medelhavsvegetation mellan byar och bergstoppar. Konstaterar åter att mitt hjärta brinner för Europa. Det är så skönt i vår världsdel, det finns så mycket att se, det är både vackert och behagligt. Är man öppen för intryck och kommunikation, kan man både se och lära mycket om vår ”gamla värld”.

Att bli emottagen av hotellägarinnan och hennes dotter, med genuint intresse för sina gäster. Det må vara i businessens intresse, men det var absolut inte påklistrat”. Företagare är ett beundransvärt släkte, mer om det i kommande inlägg.

Jag  kanske är stöpt i en latinsk -eller halvlatinsk åtminstone- miljö, ni som läser mig vet att jag brukar kommentera om brist på kommunikativ förmåga, tysthet och blyghet som tyvärr ofta slår igenom i vår nordliga del av Europa. Förvisso har det ofta blivit bättre, men sökandet efter det finns i mitt blod på något sätt. Jag ”anklagas” ofta för att ”prata för mycket med folk” av en del vänner i Svedala. Men gör man inte det, och gömmer sig bakom sin fasad, stänger man ute så mycket information, så mycket livsglädje och så mycket förståelse för andra, även om man inte alltid samtycker. Jag mår inte bra av att vara borta från Central- och Sydeuropa för länge. Kunde helt klart konstatera det igår kväll redan.

Idag har vi mötts av både den manliga ägaren, fler ur personalen och det är väldigt trevligt att bli bemött med intresse och service. Därav önskan att tillbringa den trevliga stunden som bilden ovan visar. Nu är det dags för lite promenad på stan, utforska affärslivet och lite senare antagligen middag här på Hotell Eolo.

På återhörande, avser uppdatera med fler intryck, bilder och upplevelser, från ”mitt Europa”. Både här och via mina övriga kanaler.

 

SvD, SvD2,

2 thoughts on “Eftermiddag, väder-, semester- och andra observationer…

Kommentera

