Varför ska man lyssna på Jimmie Åkesson?

Så kom då SDs stora framträdande denna sommar. Deras dag i Almedalen det s.k. supervalåret 2014. På grund av olika tillfälligheter i mitt liv kom jag själv hit denna dag, och funderade naturligtvis över vilka sammankomster jag skulle låna mitt intresse till.

Åkesson

Tack för lån av bild Expressen.se

Låt mig först och främst tydliggöra att just denna bloggpost inte är reklam för något enda politiskt parti, utan syftet är att försöka lyfta diskussionen till en nivå över den propagandistiska, för samhällets skull och för framtidens skull. Detta trots att jag har ett förflutet inom kommunalpolitiken och fortfarande är i allra högsta grad samhällsengagerad. Väljer ni ändå att sluta läsa, varsågoda, jag prackar aldrig på någon mina texter, men önskar för demokratins skull att vi tillåts diskutera saker och skeenden i vår värld utan att med ett enkelt tangenttryck, avfärda meningsmotståndare.

Partiledartalen är ju liksom ett arv från ursprunget, (S)ocialdemokraterna pratar gärna om när Olof Palme klev upp på ett lastbilsflak och talade till folket. Det var 1968 och jag kan inte påstå att jag var så politiskt upplyst då, men född var jag. Jag har genom åren hört mycket gliringar från borgerliga sympatisörer, inkl. från egna släktingar, om att det där var fjantigt eller något liknande.

Idag är läget något helt omvänt. Alla, och jag menar då inte bara politiker, vill vara här. Det har blivit ett evenemang som både är en enorm möjlighet och en utmaning i att fokusera på om man vill vara ”seriös” eller ”bara glida runt på en s.k. räkmacka”. I och för sig tror jag man ska tillåta sig lite av båda, för reflektion är alltid viktig.

Efter denna lilla utvikning, nu åter till ämnet; varför lyssna på partiledartalen? Jo, därför att jag tror att det är en grund till att förstå hur politik och samhälle fungerar. Oavsett om man är beslutsfattare eller ”bara” väljare är det viktigt. Sedan kan man följa det övriga här i olika omfattning, men är man här och väljer att inte lyssna på vissa partiledare, får man inte plus i kanten från min sida i alla fall.

Alltså, enligt detta resonemang skulle jag lyssna på herr Åkesson igår. Jag ångrar det inte, och kommer likaså att lyssna på Åsa Romson (Mp) ikväll, och Fredrik Reinfeldt (M) imorgon. Antagligen är jag inte kvar på fredag, men skulle jag mot förmodan vara det, lyssnar jag även på Jonas Sjöstedt (V).

Jimmie Åkesson är en duktig man, och återigen, tänk bort partisympatier nu. Han är retoriskt duktig, jo jag tycker det, för folk förstår vad han säger. Det är inte alltid fallet med övriga partiledare. Han är städad och har lärt sig framträdande. Han använder alla övriga partier för att marknadsföra sina och sitt partis idéer och politik. Men han gör det på ett sätt som skiljer sig från övriga partier. Om det är smart eller inte kan man diskutera, men känslan igår var att det inte är fel metod. Egentligen borde jag lyssna igen på talet för att ge några exempel, men tyvärr finns inte den tiden just nu. Ni kan själva hitta både innehåll och uttryckssätt, samt åsikter från andra via tidningar och sociala medier. Lägger upp länkar vartefter jag hittar, se vidare nedan.

Hans tal igår har nagelfarits och analyserats överallt redan och jag har bara läst en mikrodel av dessa analyser. För min egen lämnade jag Almedalsparken med en olustig känsla i kroppen, inte pga Åkesson själv utan pga allt som pågick runt omkring, givetvis också kopplat till hans framträdande. Man kan avfärda honom och hans parti hur mycket man vill,av hundratals olika anledningar, det som stod på vägen bakom honom som ni kan läsa på bilden ovan; ”Det är på riktigt”. För det är det, och har faktiskt varit så sedan den 19 september 2010 när partiet på demokratisk väg valdes in i Sveriges Riksdag. De är på riktigt, Sverigedemokraterna.

Allt annat, inte minst bl.a. det som skanderades i parken på sina håll, ”inga nazister på våra gator”, (för att nämna ett exempel)  är bara fruktlösa och omogna, naiva ageranden som snarast är kontraproduktiva och tvärtom spelar just Sverigedemokraterna i händerna. Jag befarar att man genom att fortsätta behandla SD på det sätt man gjort generellt sedan valet för snart fyra år sedan, kommer att driva dem till rekordnivåer i september. Jag såg och hörde flera som sade så igår på olika ställen i olika medier. Jag säger det igen, de är demokratiskt valda. De som säger att de ogillar partiet, vad säger de till alla dem som lagt sin röst på dem 2010, och framförallt vad kommer de säga till dem efter den 14 september i år om partiet blir rekordstort? Är man villig att prata med dem?

Min inställning är att vi alla måste kunna diskutera saker och ting på ett helt annat sätt i vårt land, det finns inte en sanning, en politiskt korrekt syn på saker och ting. Även om jag aldrig kommer att stödja antidemokratiska rörelser på någon kant, anser jag att demokratin hotas av att man inte tillåter folk uttrycka sig, så länge de rör sig inom lagens ramar. En lagbrytare ska alltid straffas. Om Gudrun Schymans F.I. kommer in i riksdagen msåte man givetvis tala med dem, oavsett vad man tycker om deras politik. Tillräckligt många svenskar har valt att lägga sin röst på dem, och just därför har vi också en spärr på 4% för att i möjligaste mån omöjliggöra för partier som inte har ett folkligt stöd att ta plats i landets högst beslutande organ.

Nu måste jag ”rusa” vidare, men kommer att uppdatera detta inlägg med fler tankar och länkar vartefter. Det är ett ämne som är för viktigt att fnysa åt.

Den som säger att ”vissa kan man dissa”, tror jag biter sig själv i självgodhetens tunga.

Blogg;  Ulf Bjereld,

One thought on “Varför ska man lyssna på Jimmie Åkesson?

  1. Du lyfter fram en viktig aspekt med ditt inlägg här, nämligen demokratin och dess spelregler. Oavsett vad man personligen anser om SD:s politik så har dom demokratiska rättigheter att framföra sin politik. SD sitter i riksdagen därför att dom passerar 4% gränsen.

Kommentera

