Almedalen, Visby 2014 – dag 1

Så var man här igen. Just nu är huvudet fullt av massor av intryck samt ett rätt stort mått av sömnbrist efter de senaste dygnens både intensiva projektjobbande och andra administrativa saker, samt försök till ett vanligt liv.

Almedalen

 

Anlände hit kl.10.15 med morgonbåten från Nynäshamn. En dimmig färd och tyvärr inte möjlighet till sömn heller pga en rätt fulltecknad båt. Dilemmat ”antal eluttag” ombord på färjan blir mer och mer påtagligt. I vår drift att ständigt vara uppkopplade, använda digitala instrument för i stort sett allt vi gör, håller vi på att bygga in oss i något som jag undrar om vi verkligen överblickar. Utan att gå in i detaljer på vem och varför, många goda kålsupare finns det, kunde jag konstatera att laddning var det brist på och dessutom är ”Nätet” helt dött ute på havet fortfarande, om man inte för dyra pengar köper sig uppkoppling via färjan.

För ett antal år sedan började vi prata om det papperslösa samhället, hur gick det med det? Jag konstaterar bara att de flesta här verkar tycka att den tjocka programboken för ”Dalens” program i år är jättebra, även om man också använder hemsidesprogrammet som funnits och förfinats så länge jag varit här.

Samma fråga kan man ju ställa sig rörande elbehov och tillgång, hur ska vi får det att minska? Vill vi över huvud taget det? Vad är vi villiga att betala för el när det gäller maskiner och digitala tillbehör? Jag tror att man ser den tillgången som alldeles för mycket av ”given” idag. Det finns ett antal seminarier som tangerar och berör dessa frågor här, har jag tur hinner jag gå på något eller några av dem under min korta tid på Öjn i år.

Strax ska Jimmie Åkesson tala. Jag ska lyssna, jag kommer att lyssna på Åsa Romson också, och på så många av de tongivande politikerna jag kan. Den som säger att ”vissa kan man dissa”, tror jag biter sig själv i självgodhetens tunga.

På återhörande och gjensyn, säger jag som bl.a. arbetar med danskar.

 

Kommentera

