Midsommar – lite eld ett måste i år

Äntligen kom solen -igen- för den kom igår kväll också, på väg upp till Hälsingeriket. Vissa av er har sett den brinnande himlen jag fotograferade och lade upp på Facebook igår. brinnande himmel Ikväll är det dock en kyligare sol, men en fantastisk Hälsingskt ljus kväll…det blir aldrig mörkt, och imorgon är det sommarsolståndet.

Imorgon är det även vår, i mitt gamla kompisgäng, traditionella midsommardagsfest. Det blir 35-års jubileum i år, visserligen har dagen fått maka på sig ett par gånger pga av värdens andra åtaganden, men den har alltid blivit av. Själv har jag endast missat den första, då jag tog studenten i La France, och två gånger till (om jag minns rätt, ett av dem var just när man bytte datum) pga omöjliga lägen. Världen finns fortfarande, och glöden finns fortfarande hos oss som träffas. Det är ett slags kitt för livet, även om man ofta bara träffar varandra en gång om året. Ifjol var några av oss och såg Bruce Springsteen i maj i Stockholm.

När det gäller glöd, ska nog se till brasan förresten, saknar vi det i vårt land tycker jag, och faktiskt i hela den ”gamla världen”, som jag fick lära mig att vår världsdel heter när jag gick i gymnasiet i Frankrike. Inte minst mitt ”andra hemland” skulle behöva lite mer glöd, utanför fotbollsplanen då. Det som pågår i samhället och i den styrande delen av detsamma, gör mig rätt nedslagen och ledsen. Jag saknar glöden. glödOavsett var man står politiskt, tror jag man kan skriva under på att trots att det eldas på med olika slags bränslen detta s.k. supervalår för att få fart på diskussionerna om vårt lands framtid, hur man bör göra, eller inte, om var de olika parterna står och vilken medicin man bör använda för att få vårt eget land, eller för den delen Europa, att ta fart och återfinna lite mer av den glans som fanns tidigare, så lyfter det liksom inte. Jag har funderat mycket över detta, inte minst som som samhällsengagerad.

Tyvärr upplever jag att de flesta parterna, media, politiker och många tjänstemän, samt tyvärr även en del medborgare, målat in sig i hörn av rävsaxar varifrån man inte ens längre törs sticka ut fingrarna. Diskussion tystas och debatten får bara föras på ett visst sätt. Hur vill man då kunna komma vidare, undrar jag stilla?

Jag lär återkomma till det, men en sådan här kylig midsommarafton nöjer jag mig med att konstatera att det behövs stödglöd i år. Värmen infinner sig inte självmant, tyvärr, och med mindre än en timme kvar till midsommardagen och sommarsolståndet, hoppas jag på lite mer av ett gnistregn det andra halvåret 2014. För allas vår framtid.

SvD, DN, DN2, GP, Skånskan,

Kommentera

