Lång fredag i tidig vårsol efter vårregn…

Årets långa fredag lider mot sitt slut. Det har varit en dag av lantluft, lokala möten, och påskshopping. Det är fortfarande mycket tidig vår här i Hälsingeriket, den här bilden

torrt gräs

 

får symbolisera lite hur det ser ut i trädgården, men den är lånad. Kanske blir det någon ”äkta” imorgon. Vi skriver idag 18 april och i denna landsände är det bra nog på väg att bli vår, även om vi sett snörester kvar på skuggiga bergssidor. I andra delar av landet verkar det vara full vinter men solig skotersäsong.

Sådana här dagar, som avslutades i kvällssolen som sjönk bakom berget och skogen, i den lite kyligt men väldigt ljusa luften, finns det verkligen tid för reflektion i en storstadsbos lätt stressade hjärnbark. Jag är inte helt övertygad om att människan är skapt för det tempo som, självpåtaget eller inte, hon tycks vilja ha och leva i både professionellt och privat. Man förväntas vara ständigt ”på hugget”, och ständigt påkopplad. Det är bara det att hjärnan fungerar inte riktigt så. Den behöver stänga av och bearbeta. Plötsligt fick jag en bild från TV-serien ”Äkta Människor” på näthinnan; de varelserna behövde också ”ladda batterierna”, fast med sladd… Ibland tycker jag det verkar som om vi i dagens samhälle inte tror att vi behöver ladda…

När man kommer ut i ”regionerna” i Sverige, märker man att tempot oftast är lite lugnare än i storstaden. Jag fick t.o.m. ett sms idag, långfredag, från ett projekt jag är del i där man önskade Glad Påsk, men samtidigt tryckte på att det var så viktigt att man rapporterade in vartefter som saker blir färdiga…då kan man undra vem som är stressad…?

Jag nåddes idag av oroväckande besked/läsning om gamla kollegor inom det offentliga livet i Sverige, men har just nu ingen lust att ta upp den tråden alls. Lyssnar på nattradion, där jag själv för några år sedan jobbade ibland. Det hade sin charm. De spelar just nu gamla 80-talsgruppen ABC, och jag inser att det var bra, och att det är väldigt länge sedan…

När jag var ute och gjorde kvällsrensningen, för att eventuellt tända en liten påskbrasa imorgon, visserligen två dagar sent enligt västsvensk tradition, plockade jag ”egenodlat” påskris från tomten. En viss livskvalitet i det. Att elda egen ved i kakelugn och öppen spis.

Nu är det strax dags att dra sig tillbaka efter lite te och calvados. Imorgon en ny dag, kanske lite eldning, förhoppningsvis njuta av tillvaron m.m. Lite påskägg av olika slag också. Så jag säger Godnatt, och på återhörande.

 

 

 

Kommentera

