Public Service? Mot frihandel? Ikväll vet jag…

…inte vad jag är mest upprörd över.  Danskarnas sätt att hantera djur inom vissa områden, eller svensk besserwisser-anda, där vår s.k. Public Service i form av Aktuellt gör ett av de mest tendensiösa och partiska inslag jag sett på länge.

maskerad_gris_kostym_

Egentligen hade jag tänkt skriva om något helt annat idag, men själva vitsen med #Blogg100, är ju just att man ska kunna kasta om och nappa på ämnen som plötsligt dyker upp i debatten.

I detta fall gör SvT ett riktigt magplask. Man gör inte ett sådant reportage, som så totalt okritiskt visar populistiskt visar knipsande av grissvansar om och om igen… Som sagt, man kan tycka vad man vill, och INTE, om hur danskarna sköter och uppföder sina grisar. Jag försvarar inte alls missförhållanden, tvärtom, men gör man ett reportage om djurhållning, bör man som s.k. public service inte använda sig av populistiska knep för att väcka opinion och få folk att vända sig emot en annan nation.

Dessutom bör man, faktiskt, gå till roten för det onda, inte bara se till de lättbegripliga symptomen. Grundproblemet i detta fall är, enligt vad jag kan förstå, inte knipsandet av svansarna, utan att grisarna bl.a. har så lite utrymme att de blir stressade och oroliga att de biter av andra grisars svansar.

Själva knipsandet strider mot EU-regler, så det borde inte vara så kontroversiellt att rätta till.

Det som jag finner högst anmärkningsvärt, är att en programledare i Sveriges Television står med ett par paket fläskkött och helt ogenerat, flera gånger, talar om att man inte ska köpa danskt kött. Jag länkar inte upp inslaget, det hittar ni själva, jag vill inte marknadsföra denna typ av journalistik. Att uttrycka sig som man gör här, tycker jag är tjänstefel, vad är det som säger att allt vi i Sverige gör är bäst?

En liten fundering så här när sängen väntar efter en lång arbetsdag med avresa hemifrån 05.10 och åtaganden efter jobbet. Sov gott !

GP, GP2

Denna post är nr #013 av #Blogg100

Kommentera

