Arbetets / marknadens förbannelse…och gift… del 1

Denna dag har för mig gått i både positiva och negativa tecken. Jag har jobbat tidigt, redan kl. 05.50 stämplade jag in på Arlanda, förberedde mig för dagens sysslor. Det är med blandade känslor jag jobbar så tidigt, det ”synkar” liksom inte riktigt med min personlighet att behöva gå upp före 05 på morgonen för att vara alert och representativ inom en timme. Samtidigt har jag haft sådana jobb vid ett flertal tillfällen i mitt liv. Bland annat har jag arbetat på Sveriges Radio och i skift, då man ofta började just 05.30. Då hade man dock nattjobb ett schema som innebar att man lika ofta började på sen förmiddag, tidig eftermiddag, och ibland sen kväll och då hela natten. Dessutom behöver man inte konfrontera fler än sin kollegor rent fysiskt. Nattjobb upplever jag på sätt och vis enklare, har man disciplin kan man hitta former för sömn före och efter, plus att man har en längre ledig återhämtningsperiod efter några nätters arbete.

Ett bra arbete kan driva fram stordåd och genombrott. Ett arbete som upplevs som ett ok, stress eller är fyllt med vantrivsel, kan istället framkalla genomklappning och ohälsa.

Idag har en av de mer framstående radiokorrespondenterna i Sverige förlorat sitt liv. Det är arbetets förbannelse kan man säga, han var mer eller mindre besatt av sitt arbete har jag förstått av de artiklar jag läst. Samtidigt oerhört skicklig och respekterad. När jag hörde detta mitt i mitt arbete, kändes allt plötsligt så obetydligt. Jag tror inte att jag mött honom, i Radiohuset, däremot har jag hört otaliga rapporter med hans lite sävliga, mycket lättbegripliga röst. Det tog en bra stund innan jag kunde stoppa undan tankarna så pass mycket att jag åter fungerade ordentligt i mitt värv.

Senare på dagen kom fler saker som speglar hur osund arbetsmarknaden kan vara. Mer om det i senare inlägg.

DN, GP, SvD

Denna post är nr #011 av #Blogg100

Kommentera

