En dag av perspektiv framåt och bakåt…

Trött och färdig för för sängen efter en både bra och lite avslagen dag, mellan uppdragen och andra göromål. Så trött att den bloggpost jag skrev igår, inte blir publicerad idag…En dag av reflektion och lite struktur, samt inspiration.

I en Svenska Dagbladet-bilaga med Bil och Motor från slutet januari, som jag tyvärr inte kan hitta på nätet, fann jag lite nostalgi som är ca 40 år gammal. Den blev Årets Bil 1973. Audi 80

Audi 80

Det var en bil mina föräldrar var lite intresserad av när vi skulle flytta till Frankrike, när pappa kommit fram till att den Saab 99 han beställt för att privatexportera, trots allt inte var aktuell. På den tiden hade inte Saab slagit rot ordentligt i Frankrike ännu.

Saab99

Till slut blev det en av de tre franska bilar som de velade mellan, en Citroën GS 1220 Club Kombi, eller Break som fransmännen kallade dem på den tiden. De övriga två kan jag berätta om en annan gång.

GS Club

En ganska charmig bil, med klassisk enarmad ratt och gasvätskefjädring.

På lucnhen idag var jag på ett seminarium på Timbro, där Mona Sahlin och Mikael Sandström (samordningssekreterare i statsrådsberedeningen i Alliansregeringen) deltog för att kommentera  den bok Stefan Fölster och Nima Sanandaji skrivit om renässansen för reformer i samhället. Har ni tid, titta på webupptagningen. Mycket intressant.

Vad som kan konstateras är att det behövs mer långsiktighet i politiken, och mer besked till väljarna, först i EU-valet och sedan till höstens stora svenska valomgång. Tål att tänka på för dem som har siktet på att styra landet.

Hur ser Europa ut om 40 år? Ja, har jag tur (?) får jag uppleva det. Hoppas jag i så fall vill det.

Nu är det dags att knyta ihop säcken för den s.k. arbetslinjen imorgon bitti, ute på Arlanda kl. 07. Önskar en skön natt.

SvD 1, DN,

Denna post är nr #004 av #Blogg100
Kommentera

