Ovisshetens dunkla verklighet…

Att leva i ovisshet är dagens människas svåraste gissel, verkar det som…åtminstone som jag kan tolka omvärlden.

Man (ett anonymt ord, ja, men det passar i detta fall) vill kunna ”facka in” alla snabbt och lätt och veta precis hur saker ligger till. Att inte veta hur saker ligger till, gör många så otroligt osäkra. Det finns dock inte någon patentmedicin på att lösa detta som jag ser det. Kanske är det ett tidens tecken, man identifierar en yttre hotbild i det som upplevs som osäkert, och försöker hänskjuta denna osäkerhet genom att bevisa att ”här hemma är allt så bra, men därute, för att bara ta ett exempel, i  EU, är allt stökigt”.

ovisshet

Tänk vad duktiga vi är som inte har det så stökigt…eller har vi det…?

Just nu räcker det med att slå upp Facebook för att se hur mycket osäkerhet det florerar i de kretsar som är samhällsengagerade. De stavas provvalstider, och har ett antal synonymer. Mig skrämmer det lite hur jag kan vara åskadare till så många s.k. processer som går till på olika sätt, och som driver många till konstiga krumbukter, ingen typ nämnd ingen typ glömd. Jag har varit samhällsengagerad i många, många år, och mer eller mindre delaktig i valtider, men antingen håller jag på att bli rejält gammal (med förvanskat minne), eller så är detta s.k. supervalår knappt påbörjat förrän jag tycker mig se högst otrevliga saker jag inte upplevt tidigare.

Jag vill inte påstå att jag själv är en mästare på att hantera ovisshet, men jag tror ändå att jag genom åren (tvingats) lärt /(a) mig leva med ett rätt stort mått av osäkerhet i många sammanhang. Kanske är det därför jag, även om det kan kännas väldigt obekvämt, inte gått under av känslan. Jag har lärt mig att oftast kommer man ut genom en tunnel, och får rejält med ljus innan nästa tunnel tar vid.

Många, och i synnerhet här hemma i Sverige, tycks för mig har väldigt svårt att hantera det osäkra. Man är hellre kvar på ett jobb man egentligen inte gillar, för att man hittar någon slags falsk säkerhet i det. Vi är ett trygghetsälskande folk, och det har sin alldeles särskilda historia, som tarvar en egen diskussion. Jag är dock inte säker på att den sidan år 2014 är den bästa medicinen för människan. Jag har som f.d. utlandssvensk varnat för mycket av det vi ser i vårt samhälle idag, med mycket ringa framgång, man har nästan pekat finger åt mig. ”Det kan inte hända i Sverige”.

Jag återkommer i ämnet, inte minst rörande arbete och kompetens.

Intressant blogg, som jag hittade ”så där” bara. Peter Blaha

Till slut vill jag rekommendera en ganska ny blogg, som jag tyvärr inte hunnit läsa på djupet ännu, men som definitivt tar upp ämnet att man inte ska gräva ner sig i banaliteter. Livet är för kort och skört för det…Läs den gärna, men läs den i omgångar. Fortsätt skriva Malin!

One thought on “Ovisshetens dunkla verklighet…

Kommentera

