Vart é vi på väg?

Ikväll tog vi ett första steg mot något mycket tråkigt och en nutida tendens i skolans värld. Föräldraföreningens (uppskjutna) årsmöte i Helenelundsskolan i Sollentuna beslöt att fortsätta mot en nedläggning av föreningen och ett upplösande av tillgångar och verksamhet.

FF

Bilden lånad från Vara föräldraförening.

Som erfaren f.d. s.k. kontaktpolitiker och senare medlem i Helenelundsskolans Föräldraförening, känns det rätt tragiskt att engagemanget för att upprätthålla en så väl fungerande förening som detta varit, numera verkar obefintligt.

Vart é vi på väg brukar Kristian Luuk numera fråga i det klassiska frågesportprogrammet ”På Spåret”, och det kan verkligen undra när det gäller skolföreningar och föräldraengagemang inkl. den politiska sidan från Barn och ungdomsnämnden. Inte verkar det gå som på räls i alla fall.

Vi som varit aktiva den senaste tiden, känner att både föräldrakollektivet och rektorn inte uppammar inititativ nog för att fortsätta driva den förening som funnits i decennier i Sollentunas största skola. 

I dagen samhälle läggs allt mindre fokus på det gemensamma och det man faktiskt kan bidra med till varandra. Nej, det är jag, jag, jag, och inte hjälpa andra.

Min morfar hade ett ”mantra”, fast det hette inte så på den tiden, som han ansåg beskriva normalmänniskans tillstånd bra;

”Om jag får vad jag ska ha, och styvt det, och grannen får det han ska ha, och knappt det…då är jag nöjd…

Dessa bevingade ord, solidaritet och medmänsklighet som flera partier försöker ha något slags monopol på, känns rätt avlägsna om man ska vara krass. 

4 thoughts on “Vart é vi på väg?

  1. Din morfar var en stor människokännare. 🙂

    Vår bostadsrättsförening hade länge problem med att hitta folk som ville engagera sig i styrelsen. Det var en ordförande, ”vicevärden” och några damer som jobbade ideellt. Ständiga problem med att hitta folk som ville ställa upp. Slutligen bestämde man sig för att avlöna styrelsen och då blev det annat ljud i skällan. Herrarna tog plats (bara en dam blev kvar) och där sitter de nu. De gör ett mycket bra jobb, huset sköts om som ett lindebarn, men folk jobbar inte gratis längre. Jag tycker att det är okej.

    • Ja, visst var min morfar rätt härlig, det blir jag mer och mer varse med åren. Läkare, psykiater och hade egen mottagning som hobby efter pensionen.

      Han har många bevingade ord jag brukar plocka fram när jag vill minnas hans otroligt stora humanistiska sida. Trots att han kunde vara rätt akademisk och sprungen ur en miljö med arkitekter m.fl., och kunde verka ”dryg” som det heter numera, var han aldrig elak och kunde dessutom skoja om sig själv och sina tillkortakommanden.

  2. Har sett detta pågå länge genom ett tidigt engagemang inom hem o skola. Det är båda parter som måste börja inse varandras nytta. Brukar ta upp föräldraengagemang när jag föreläser om antimobbing. Det är viktigt för att kunna se helheten.

  3. Ja, jag kan inte annat än instämma, det är väldigt tråkigt. Även om det allmänna samhällsklimatet har förändrats tycker jag ändå det är märkligt att det inte finns större intresse för att engagera sig i ett läge där den svenska undervisningen och skolpolitiken ifrågasätts mot bakgrund av PISA-rapporter, och där lärarens roll och kompetens diskuteras flitigt i media.

    Det finns ju ett rent egoistiskt värde i att engagera sig i den här typen av förening – jag får en möjlighet att på ett konkret sätt påverka skolan för mitt eget barns bästa, även om jag struntar i alla andra.

    På samma sätt kan ju skolledningen ”utnyttja” föreningen för att driva frågor där skola och föräldrar har gemensamma intressen – ombyggnad, skolgård, trafiksituaton, skolmat, gymnastiksal och omklädningsrum är några exempel där föräldraföreningens arbetsgrupper gjort insatser.

Kommentera

