Livet, demokratin och framtiden…

Just nu är vi inne i politikens ”Silly season”. Ordet användes väldigt ofta när jag som tonåring, då i Frankrike, följde Formel 1-cirkusens tävlingar och mästerskap som en bilintresserad ”nörd” (det senare ordet fanns inte på den tiden).

Det som pågår kallas provval, försöksnomineringar etc. Det är en intressant period i samhället, det är nämligen nu alla listor som ska placeras på valsedlarna för de olika partierna i nästa års val ska bestämmas. Jag tänker inte gå in på några som helst detaljer i nuläget, utan mer skicka ut en tanke om hur viktigt det är att man för demokratins skull sköter detta på ett bra och vettigt sätt.

Jag hör och ser i mitt kontaktnät i bl.a. de sociala medierna att man kan hysa en viss oro för att så inte är fallet. Människor är människor och kommer alltid att så vara, om jag får bestämma, men det finns gränser för hur människor ska få bete sig och behandla varandra i ett samhälle som vi säger oss värna och tala om för andra hur bra det är.

Som samhällsengagerad vill man vara med och påverka och förändra. Ibland får man ha tålamod, och ibland går det fort. Det som jag tror är viktigt att bära med sig, är att det är orden (som ibland känns så söndertrasade av politisk retorik) mångfald och olikhet som vi måste försöka värna, och inse att de båda epiteten också berikar i längden.

Jag är inte helt övertygad om, nämligen, att alla som t.ex. pratar om att ”vi gillar olika” i verkligheten också gör det. Det behövs mer än bara läpparnas bekännelse. Att gå från ord till handling. Sedan är inte det likhetstecken med att ”allt ska bli olika” det som varit. Människan är av naturen bekväm och konservativ i meningen att hon ogärna vill ha för många förändringar. Man skapar sin bekvämlighet, sin s.k. comfort zone för att prata modern svenska. Det är jobbigt att verka utanför den. Okunskap och främmande saker skapar ofta rädsla och osäkerhet.

Jag hoppas de små skaror som bestämmer över hur de olika landsdelarna och storstäderna ska styras efter valen 2014 också vågar tänka visionärt och öppensinnigt. Att alla inte måste tänka precis på samma sätt, eller vara stöpta i samma form. Tro mig, det berikar att ta intryck av och bryta olika idéer mot varandra. Det är inte farligt eller ens ett hot mot ens egna existens eller makt.

Tyvärr ser jag lite för mycket av motsatta tecken just nu. Låt oss hoppas att 2014 bevisar motsatsen!

Kommentera

