Pia Sundhage ”for Prime Minister”?

Läser med visst intresse i dagens Svenska Dagbladet som min husvärd påpassligt tog med från flygplatsen, Kallax, där han jobbar. Den rosa bilagan ninnehåller numera sporten, huruvida den är utlagd på annan redaktion har jag inte riktigt fått klart för mig ännu.

kulturVärmland

Tack till Kulturarv Värmland, del av mina rötter, för bilden.

Petter Nilsson skriver en krönika om att Pia Sundhage skulle bli en utmärkt politiker. Jag citerar

”Hon är folklig och egensinnig på samma gång, hon får människor att lyssna, är orädd och vet hur man bryter upp gamla strukturer. Och, framför allt – hon har ett politiskt engagemang.”

Jaha, säger jag. Visst, få människor att lyssna, vara orädd och att bryta upp gamla strukturer är egenskaper som är viktiga. Jag är den första att tillstå att politiken idag ofta kan uppfattas som ”feg”. Samtidigt glömmer Petter Nilsson att vi i vårt land vurmar för konsensus och långsamma förändringar när det kommer till samhället. För långsamma i mina ögon ibland, men gemene man (eller det där könsneutrala ordet man nu ska använda) och kvinna är ofta inskolade i långsamma förändringar i Sverige. Hur fungerar då en sportvärld ihop med samhällsledning?

Den sista meningen är intressant; ett politiskt engagemang….smakar på det. Jag upplever att det är ok med ett politiskt engagemang, bara det står för ”rätt politik”. Nu framkommer det av ett citat ur Expressen att Pia Sundhage är ”röd, punkt slut.” Det hedrar henne att hon säger det på det sättet och inte mjäkar med svar och åsikter. DET är vi ofta rätt dåliga på i vårt land, och det är det som är mitt stora frågetecken i sammanhanget. Är det ok att visa politiskt engagemang bara ”det är rätt ståndpunkt”? Vad menar Petter Nilsson, egentligen?

Vi får säkert anledning att diskutera det mer om den närmsta tiden, inte minst med tanke på Jan Larssons flytt mellan Nordea och Socialdemokraterna som offentliggjorde igår och Per Schlingmanns egna företag, och väl anlitade ”byrå”, efter att ha varit s.k. spin-doctor i Moderaterna. Som krönikan är inne på, rörlighet mellan idrott och politik, tror jag att man över huvud taget behöver kunna röra sig mer mellan olika områden i samhället än vad som tillåts idag.

Alldeles oavsett ovanstående, blir det intressant att se hur Sundhages lag tar sig an ”Sisulaget” från öster.

Aftonbladet, Helsingborgs Dagblad

Kommentera

