Luleå – en fin stad vid en av Sveriges största älvar

Idag har jag spenderat en ganska lugn men ändå intensiv dag i Norrbottens huvudstad. Det är en stad jag besökt några gånger tidigare, en stad som ligger vackert vid Lule Älvs mynning ut i Bottenviken. Enligt några av de lokala jag diskuterat vädret med, är det bra väder för att vara här ….

luleacentrumDet må vara hur det vill med det, staden ler ikapp med kvällssolen över Luleälven, och det steker varmt när man sitter på däck på ”Färjan”, och tittar över älven. Denna långhelg är det Hamnfestival i staden.

De senaste dagarna har det rapporterats om att huspriserna är de mest stigande i Sverige, näst efter Jämtland. Det är sug i Luletrakten och Norrbotten. LKAB går ”som tåget”, eller har i alla fall gjort det. Kiruna ska flyttas. Det har sviktat lite den senaste tiden och Pajala-gruvan / Northland har ju debatterats en del i media.

Människor häruppe, TV4 visade förvisso bara utbölingar i sitt inslag om hamnfestivalen, är vänliga och coola. Jag faktiskt. Jag erkänner att jag numera rätt ofta blir trött på det speedade tempot vi har i huvudstaden och dess omnejder. Det tempot finns inte här uppe på samma sätt, Folka kan säkert vara stressade, men här tar man sig tid på ett annat sätt. För en stund sedan, när jag och min väninna lämnade båten vi tagit en öl på, hörde jag kommentaren ”aha gör ni redan kväll”…”nej nu var vi för långsamma” (en annan person tog en stol vi hade använt).
Han sade sedan till sin kompis, (kl. var 19.45) ”det där måste varit 08-or”...
då ska man veta att min väninna bor här uppe, och jag är rätt bevandrad i Norrland, pratar inte heller utpräglad stockholmska när jag befinner mig häruppe. Dessutom var hon på väg till annat ställe, och jag skulle summera dagen inför morgondagen.

Jag mår bra av miljöombyten, och att reflektera över hur folk är olika har alltid varit en drivkraft för mig. Ända sedan uppväxten. Att jag sedan har anammat åsikten om att jag tror  att det vi pysslar med i huvudstaden inte är helt sunt, kommer säkert många tycka är konstigt, för att inte säga associalt. Men jag står för det. Jag är uppväxt både i bruksorten Iggesund och i Parisområdet, och har jobbat i stora delar av södra Tyskland. Jag tycker att jag har ganska många perspektiv att plocka in.

Imorgon ska jag träffa ett par olika intressanta personer som kan vara framtida kompanjoner, samarbetsentreprenörer eller något helt annat. Önskar mina läsare en skön sommarnatt, och på snart återhörande.

DI, Norrbottenskuriren,

Kommentera

