After Alme Valley- Après la Vallée d’Alme

Jag gissar att det är många som just nu känner sig lika mörbultade som efter några rejäla skiddagar…men den s.k. ”afterskin” inmundigades, i alla fall bland många, nog redan under tiden i Dalen. Noterar att just nu, lördag kväll, har en del inte ens hunnit avsluta…Stefan Löfvén återstår som siste talare från partierna i år, och detta sker imorgon.

Almedalen

Bilden är min egen, tagen den 4 juli 2013

Almedalen– en ikon i den politiska, offentliga och numera även näringslivsinriktade världen. En stor ”samhällsmässa” som man kallade den på ”Spaning Västerbotten” igår kväll, en stund innan jag lämnade ”öjn”.  Region Västerbotten har engagemang i Almedalen och det var deras kvällsaktivitet jag smet in på innan jag skulle ta mig till färjan mitt i natten.

En del vill beskriva veckan som en stor firmafest, men jag tycker nog att man kan hämta rätt mycket om man anstränger sig. Jag anlände som de som läst tidigare inlägg, tidigt måndag morgon. Just nu ser jag i sociala medier hur den ena efter den andra landar på fastlandet, medan andra väntar ut slutet. För tempot har sänkts avsevärt sedan torsdagen, på gott och ont. det var min tredje vistelse i Almedalen, och en ganska intensiv sådan, trots fem hela dagar och fyra nätter.

Man gör veckan till den man vill, och sällan stämmer väl planerna med det som i slutänden kommer ut. Jag tror konsten är just att ”stå ut” med, eller som en god vän till mig skrev idag,

”Trött på att välja session? Välj lokal – och sitt kvar. Fungerar förvånansvärt bra – och ger nya perspektiv”

Att improvisera och vara öppen för nya intryck tror jag är en mycket bra drivkraft i ”Dalen”. Jag har gjort en del noteringar som jag kommer att förmedla vartefter, det är svårt att hinna med under veckan, trots utmärkta ”Bloggplats H12” t.ex…

UNT, NWT, Norrbottenskuriren,

Kommentera

