Så var man då i Visby…och Almedalen- dag 1

Båten anlände på tid redan 30 minuter före ankomst kopplade 4G-nätet in…som jag skrev på Facebook, vilken känsla det är! Nackdelen, om det nu finns sådana, är att man bränner MegaBit ganska fort…

Almedalen

Jag började med att gå och lyssna på seminariet om ”Vem tar vem” i regi av Novus och Reformklubben. En kompetent panel diskuterade hur konstellationerna skulle kunna se ut efter valet baserat på Novus senaste undersökningar. Ämnet tänker jag diskutera i separat inlägg, lite på djupet. Mycket intressant kom fram.

Efter det registrerade jag in mig på Bloggplats H12, hos Almega. Ett bra ställe att dra sig tillbaka till och reflektera om man har tid mellan de olika aktiviteterna.

Därefter gick jag och lyssnade på vår EU-kommissionär Cecilia Malmström, och två forskare Inger Österdahl, professor i folkrätt vid Uppsala Universitet och Daniel Naurin, docent i statsvetenskap och föreståndare för Centrum för Europaforskning. Man pratade om 20 år med EU och vad det har inneburit. Det är Vetenskapsrådet som organiserar dessa möten mellan forskare och politiker. Mycket har hänt och EU har faktiskt blivit mer svenskt kunde man konstatera. Trots alla utmaningar som kan tyckas finnas, var man ense om att väldigt mycket banbrytande har åstadkommits.

Under lunchen bevistade jag det eminenta Öresundshuset, ett seminarium om Nordens största metropol. En viktig insikt som faktiskt övriga två storstadsregioner i Sverige bör både använda och ta hänsyn till. Givetvis bjöds det på lite god wrap och dryck till. Det hör ju sundet till.

Efter lunchen tog jag och kollega Per Hagwall till ”Euphoria” och ett samtal med EU-minister Birgitta Ohlsson o vår kommissionär Cecilia Malmström om utmaningarna i EU i form av värderingar och flyktingpolitik. Högaktuella ämnen.

Lite senare på eftermiddagen diskuterade Landstinget i Gävleborg kollektivtrafiken och regional tillväxt. Man hade bjudit in Eva Tjernström från Landstingsstyrelsen i Gävle och Erik Weiman dito från Uppsala. Därtill deltog SKLs Gunilla Glasare och Kairos Futures Erik Herngren. Ganska stor enighet rådde kring det faktum att förutsättningar för enkla biljettsystem och anknytningar mellan län, Stockholm-Uppsala och Gävleborg måste snickras på.

Kvällen spenderades på Tysk-svenska handelskammarens utmärkta föredrag/mingel om EMU och EU. Deltog där gjorde tyska ambassadören (han i mitten) och vår finansmarknadsminister Peter Norman, samt en av Deutsche Banks högre chefer. Handelsutbytet mellan länderna är otroligt viktigt både ekonomiskt och ur jobbsynpunkt konstaterade man. Efteråt serverades en fin tyskinspirerad buffé.

Så var det dags att dra sig till hamnen, för uppsamling och utresa till det hus som är ”campingen” för veckan. Min reskompis Per ville dricka rosévin med andra i hamne, jag var mer intresserad av att sova och vila inför morgondagen.

På återhörande i Visbyvimlet.

Kommentera

