Rutiner…orutinerade. ..spontanitet och brott av mönster.

På resande fot mot ett Sverige i miniatyr på Gotland.  Just det, Almedalen är målet.  Har just spenderat två dryga timmar på Stinsens Café i anslutning till stationen i Nynäshamn,  ”i brist” på öppen färjeterminal eller stationshus.

Oerhört glädjande var en entreprenör insett behovet av kaffe, smörgåsar m.m, dygnet runt. Alltså fick det bli att inta den lokala platsen som var öppen, i sällskap med ett antal andra resenärer.

Att ändra rutiner är aldrig lätt,  och just nu befinner jag mig i en fas av förändringar som rör både mig och omgivning. Jag kommer att vara borta denna vecka, liksom del av nästa vecka, fast då på helt annan breddgrad, norrut. Vi får se om Almedalen kommer visa någon utveckling eller bara ”rutin”. Jag tror att ett Almedalen som går på tomgång politiskt,  kommer straffa sig, må så vara mellanvalsår.

Just nu i skrivande stund,  sitter jag i en s.k. vilfåtölj längst fram på MS Gotland som nu beger sig ut i hamninloppet i Nynäshamn. Dags att vila lite eftersom rutinerna tydligen inte tillåter öppen terminal förrän en knapp timme före avgång…anlände med tåget 01.10… så min och fleras räddning blev det nämnda dygnet-runt-öppna Stinsens Café.  Se där en entreprenör som fattat läget.

Jag återkommer med rapporter senare, förhoppningsvis även om företagande.

Kommentera

