Storm i antennerna, smalband i datorerna…

Man kan undra vad dagens beslut i Förvaltningsrätten i Luleå egentligen kommer att resultera i. Det var min tanke när jag såg inslaget i Aktuellt tidigare ikväll, efter att ha skymtat en antydan till storm på nätet. (jag befinner mig ”på landet” så det finns annat att göra när sommaren ”står på”, och nätet trilskas)

licens

Det är nu så att man har bestämt i vår riksdag att det ska vara licensfinansierad TV och radio i Sverige. Man kan ha olika syn på den saken, och berör det lite längre ner, men faktum kvarstår; det är licensavgift för att kunna nyttja vår s.k. Public Service. Det innebär att man ska betala och jag citerar;

”I år, 2013, kostar radio- och tv-avgiften 519 kronor för tre månader. Det blir en årsavgift på 2 076 kronor per hushåll eller företag.

Avgiften är lika för alla. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt. ”

Radiotjänst är väldigt tydligt på sin hemsida, och i grunden är det inte Radiotjänst som ska kritiseras utan i så fall de som stiftat lagarna i vårt land, dvs. ytterst de folkvalda. Det är alltså där saken måste tas, och inte hos Radiotjänst som bara följer det som de faktistk är ålagda att göra.

Att man kan tycka det är fånigt att licensbelägga en apparat som kan användas för att titta på TV med, men som inte är dess huvudfunktion, blir lätt barockt, och visar  mer och mer på att dagens form av fínansiering inte följt med tiden. Den utredning som nyligen presenterades gav ju inget modigt intryck heller, utan ”det rullar på”, liksom.
Nej, det är nog dags att se över hur man tar in pengar till vår s.k. public service, och vem som ska betala. Som avslutande kommentar kan jag lägga till att jag uppskattar SvTs program ofta, men tycker att det s.k. smala utbudet tar alldeles för lite plats, och att man hänger sig för mycket åt publikfriande, i stort sett kommersiella, program. Är det dem vi betalar för? Man kan faktiskt undra.

DN, DN2, DN3, GP, GP2, SvD

2 thoughts on “Storm i antennerna, smalband i datorerna…

  1. SVT är till för folket och den uppfattning programmakarna och programdirektörer har om folket. Vill man se kvalitets-TV får man sluta jobba tidigt, avstå från att laga middag eller vara uppe mitt i natten. Den stora frågan är hur många som använder sin dator till att kolla TV? Mina ögon klarar det inte och för lrriterande när uppspelningen stannar…

    • Zita, det är nog fler än man tror som tittar på Tv-progem via nätet/olika typer av datorer-telefoner. Framförallt yngre generationer som du är inne på.
      När det gäller SvTs prioriteringar håller jag med dig, har många gånger stört mig på hur det man kallar kvalitets-TV får maka på sig på alla möjliga olika sätt. Plus att man kan undra över hur ”fri” Public Service verkligen är. Men det tarvar ett annat inlägg.

Kommentera

