”Tillsammans-det är det hele…”

Just sett den fina franska filmen som man på svenska kallar ”Tillsammans är man mindre ensam” med Audrey Tautou (alias Amélie från Montmartre) i en av huvudrollerna.

Förutom att jag mår bra av att se sådan fransk film med så mycket botten och ändå charm och glädje, kan jag inte låta bli att tänka på hur mycket vi missar i vårt stressade samhälle, där allt ska vara så strömlinjeformat och lika. ”Vi gillar olika” var ju en slogan för ett par år sedan… ”You wish” säger jag på svengelska, för att konfrontera min franska avslutning på den här kvällen.

ensemble-c-est-tout

Tänk att dessa kvalitetsfilmer alltid ska visas så sent så att normala människor, -alltså inte jag då, som är lite halvknäpp- inte får se dem, eftersom det är vardag även nästa dag. Senast för två veckor sedan var det likadant, och det skriver jag också om. Dock ej färdigredigerat ännu.

Det är ju så att det som visas på prime-time oftast är just strömlinjeformat och dussinvara…tyvärr. Men det är väl så även public-service vill ha det. Dessutom ska man ta betalt för det och sponsra det ”i smyg”, jag blir inte klok på mediepolitiken ibland. Och som många påpekat den gångna veckan, Radiotjänst gör faktiskt bara sitt jobb enligt lagstiftningen. Vill man får till stånd en ändring, får man se till att politikerna lagstadgar annorlunda….

Så länge vi inte kan leva upp till mottot att vi gillar olika, eller åtminstone respekterar och ser värdet i olikheter, kommer  vi inte att kunna sluta kalla oss för främlingsfientliga. Vi kommer heller inte att kunna lösa många av de utmaningar som pågår i såväl näringsliv som i samhället i stort. Tänk att de ska vara så svårt att bli accepterad om man inte följer normen till punkt och pricka…

SvD, Skanskan, DN, DN 2,

Intressant

Kommentera

