Cornelis…”Life is a bitch”….(sometimes)

Kvällen före Trettondedag jul finns det egentligen en massa att säga om den Centrala delen av politiken i Sverige, men efter att ha sett filmen om Cornelis Vreeswijk ikväll -hade inte sett den förut-, far mina tankar iväg och bearbetar helt andra saker.

Cornelis

Som Maria Abrahamsson skrev på Twitter för en stund sedan ”Lyssna noga till livet innan det är för sent!” som kommentar till Karin Thunbergs krönika i dagens SvD, finns det så mycket som den stressade ”normalmänniskan” missar att sätta värde på. Jag har varit inne på det tidigare under julhelgen, med det tål att upprepas. Livet går inte i repris.

Jag är vare sig alkoholrestriktiv eller alkoholliberal, men jag uppskattar vin mycket, och även andra s.k. rusdrycker vid vissa tillfällen. Jag är ingen anhängare av förbud och förmynderi, men så är jag också uppvuxen i ett land där vin (och öl) ingår i kulturen. Jag har, hävdar jag, ett väldigt avdramatiserat förhållande till alkoholhaltiga drycker, och påstår att det delvis beror på just min uppväxt. Nu kommer säkert ”ett gäng” moralpredikare rycka ut och tala om för mig hur fel jag resonerar och hur viktigt det är att begränsa tillgången m.m. Gör inte det. Det behövs inte. Jag har redan hört det X gånger.

När jag ser filmen om Cornelis, blir jag allvarsamt ledsen. Reflekterade över varför det är relativt sett så vanligt bland trubadurer och liknande typer av människor att leva livet ”från båda ändarna”. Jag har inget svar. Jag har i min närhet haft ett antal personer som är eller varit alkoholister, eller åtminstone starkt livspåverkade av drogen. Det är tragiskt. När man förstår att en släkting dött en för tidig död för att personen vänt sig till flaskan. Det gör ont.

När jag ser filmen och känner igen beteendet med att fullständigt ignorera räkningar och t.o.m polisärenden hos en närstående person. Det gör ont. Det stämmer till eftertanke. Samtidigt tror inte jag på att hämningslöst begränsa tillgången eller ens att ha den typen av  (icke) möjligheter att spontant inköp av en flaska vin under vissa veckodagar om man kommer på att man vill bjuda på middag. Nej, då måste det bunkras ”för säkerhets skull”. Vad är syftet med det? Att ”svaga” personer ska lockas till att ta från skåpet om det finns hemma? Att de annars ska drivas till att införskaffa på illegal väg. För kommer åt det, gör de. De som inte kommer åt det, eller låter det vara, är vi andra. Vi som har lyckan att hålla någorlunda ordning på vår konsumtion. Vi kanske t.o.m. avstår.

Idag har Lars Werner avlidit. Inte min ”politiske” vän kanske, men en person jag hade stor respekt för. Om jag inte minns helt galet, rätta mig om jag har fel, hade även han vissa problem med alkoholen. Som jag skrev ovan, blir detta ingen skrift med politik som huvudämne, men jag tycker ibland att det hymlas otroligt om vissa personer, medan andra ”får” göra i stort sett ”vad som helst” utan efterräkning.

Cornelis dog i levercancer, utfattig och ensam. Jag minns det än idag. Jag har speciella band till hans hemland, ofta omskrivet som kontroversiellt i vårt land. Han blev aldrig svensk medborgare, kanske finns det en anledning  till det.

Året 1987 då han dog, har av andra skäl för mig väldigt stor koppling till just Holland. Ikväll skänker jag Cornelis och flera andra alkoholberoende en särskild tanke.

”Goede nacht, waar u ook bent…”

Kommentera

