Adieu 2012, et non pas ”Au revoir”

Jag tar en paus från andra funderingar här på bloggen och reflekterar istället  över det kommande årsskiftet.

Om en stund lämnar vi året 2012. Inte mig emot. För att låna ett uttryck från bl.a. en person jag hyser stor respekt för, lämnar vi ett riktigt ”skitår”. (behöver inte länkas) Det har det verkligen varit; jag har upplevt saker som jag aldrig någonsin varit med om, och saker som jag aldrig drömt om att vara med om. Saker jag inte skulle önska en potentiell fiende…Saker har gått mig emot, tagits ifrån mig, förelagts mig på de mest konstiga sätt. Andra saker har helt upphört att existera, tycks det som. Finns de överhuvud taget, kan man fråga sig…

Samtidigt ger sådant erfarenheter som fler borde ha med sig i sitt verk…lite som Mr Bates sade i den i Sverige så beskådade om omskrivna serien ”Downton Abbey

” Yes, life in prison has made  me change” – ”Ja livet i fängelse har förändrat mig”

Det skapar ödmjukhet inför livet och andra människor. Nu behöver ni inte vara oroliga, fängelse har jag inte suttit i, men situationer i livet kan ibland faktiskt upplevas som fängelse…därför är jag rätt glad över att nu få lämna detta kalenderår.

Finns inget gott med detta år då? Jo, några saker har kommit till mig, bl.a. vårt kära hus i Hälsingland, Moviken, har blivit vårt på riktigt.

Moviken i höstskrudEn enorm känsla inför kommande år.

Min ”Elsie”, min kära nya miljöbil, som var beställd innan året 2012 dök upp, har kommit till mig, trots att det svider och egentligen är en omöjlig investering med tanke på bl.a. det jag beskrev ovan. Den svider när räkningarna ska betalas, men är f.ö. en fröjd att njuta. Samtidigt kan ingen anklaga mig för att inte vara med och göra vad jag kan för att bättra på miljön.

Vi har lyckats bli av med ett hus, trots oerhört besvärlig marknad, även det en dålig affär, men en investering i framtiden. Vi kommer nu att kunna fokusera mer på annat, mer väsentligt. Vi firade min fars 80-årsdag i Antwerpen för två veckor sedan, en trevlig familjehelg.

Visst året 2012 har fått mig att överleva. Det ska man vara glad och lycklig över, det är för många ingen självklarhet. För 2013 önskar jag mig att det ska ge mig och min omgivning mer tid att leva, på riktigt . Ett Gott Nytt År tillönskar jag er och vi hörs på nya året igen!

Kommentera

