Juldagsfunderingar…vänskap vad är det? Finns det, egentligen. Del 2.

En mellandag som denna har tillbringats med att försöka kurera sig från ett elakt virus som attackerat min mage, och samtidigt en del praktiska saker inför nyåret/månadsskiftet och dessutom ta emot pellets för att ordna värmen här hemma under de kommande månaderna. En hel del tid för eftertanke således. Rätt skönt och rätt nödvändigt som jag skrev om häromdagen.

vänskap

Ovanstående bild är väl en snudd på klyschig klassiker, men fortfarande mycket sann. Dessutom lär fullmånen lysa över oss i natt, om molnen behagar avlägsna sig från himlen.

Ett citat från min almanacka, kallat ”kinesiskt ordspråk”, säger

”Den som är rädd för förändring är också rädd för livet”

Tänk vad många människor som skulle behöva läsa det och tänka lite mer på att det vi har är inte alltid det bästa. Att diskutera förändringar inte kastar omkull allt som är tryggt och säkert, utan tvärtom oftast ger möjligt att ta fasta på det som är bra och utveckla andra delar till det bättre.

Det har på diverse sociala medier förekommit diskussioner om Centerpartiets idéprogram m.m., och jag får nog ta och läsa det. En sådan hysteri om hur man bör göra eller inte bör säga, känns rätt märklig när man samtidigt i medier skriker efter politiskt nya idéer, ”nytändning” inom både Alliansregering och Oppo(s)ition…

Jag tänker alltså inte fördjupa mig i det ikväll, utan konstatera att vänskap växer inte på träd, utan behöver odlas. Även om goda vänner ofta är som stjärnor enligt ovan. En som inte värderar vänskap, mer än ett nödvändigt verktyg för sin egen framgång, lär inte ha så många äkta, trogna vänner kvar på sikt.

Som jag även härom kvällen var inne på, har jag många olika vänner-kollegor eller bådadera som jag känner också finns där efter många år. En otroligt fin känsla. Lika ont som det kan göra när man upptäcker att man ”inte är önskvärd” på en arbetsplats längre, att en plats där man trivts och gjort sitt bästa, inte längre vill ha en. Lika härligt känns det när en vän hör av sig från Guatemala, via sociala medier. Eller när en relativt kort men vänskaplig kollegial bekantskap från Skåne hör av sig och skriver att

Det är så sant att du är saknad, det finns många ”xx” som reagerar på ”yy” och andra problem, men är en de få som reagerar och agerar.
Du är en av dem : )

Jag kollar upp din ”zzz”, och självklart så kommer vi att hålla kontakten.

– Ett riktigt Gott Nytt år Fredrik!

Är inte det vänskap så säg…

4 thoughts on “Juldagsfunderingar…vänskap vad är det? Finns det, egentligen. Del 2.

    • Anders, du har en poäng som jag delvis, men bara delvis, köper. Det är nog så för många, för mig inte riktigt så. Sedan är det så att eftertanken ofta släpper fram goda sidor, se vidare i mina inlägg.

      Om du syftar på de två jag citerade ovan, ska till deras försvar sägas att de inte alls var kopplade till säsongen, utan mer till situation och kommunikation vars detaljer jag gärna behåller för mig själv.
      När det gäller Guatemala, så är det en otroligt god vän och f,d. kollega, som ofta kommenterar på t.ex. Facebook. Tyvärr hinner vi inte riktigt höras så ofta som jag skulle önska, men det kan säkert förändras,

Kommentera

