Juldagsfunderingar…vänskap vad är det? Finns det, egentligen. Del 1.

En lugn kväll, beslutet att inte göra ett ytterligare snöröjningspass efter familjemiddagen i Söderort -alltså södra delarna av Stockholm för er som finns i andra delar av landet- känns helt riktigt.

JuldagsplogUngefär så här har det sett ut i de trakter jag bevistat idag. Med undantaget att så många maskiner av den här typen inte skymtats… Snöskottning har det inte varit brist på kan man lugnt konstatera.

När livet tar en lite lugnare svängning, med undantag möjligtvis för ”måsten” i form av att man ska träffa släkt och bekanta / vilket också kan vara väldigt trevligt /, hinner man tack och lov fundera lite och reflektera. Något jag anser att vårt samhälle gör i för liten utsträckning. Tråkigt nog.

Denna jul är definitivt inte som andra, mer ”normala” jular. På gott och ont. Hela året 2012 har varit en smältdegel som sattes igång under 2011. En kokande gryta som har puttrat lite för häftigt och tvingat mig och min omgivning att både vakta och hålla sig ifrån dess stänkande hetta. Det är då tankar kommer och går, varför är det så här? Måste livet vara så mycket av problemlösning, och åt andra – Vad är det som gör att många av oss blir som marionettdockor som tvingas lyfta på en arm bara för att någon annan, vän eller ovän, dragit i en tråd?

Visst finns sann vänskap, ett färskt exempel för mig är när jag för en vecka sedan skickade ett sms till en gammal kollega från början av min yrkeskarriär. (ca 20 år sedan vi jobbade ihop) Han fyller år precis före jul, och vi hade inte hörts på ett tag. Märkte att hans mobiltelefon inte var påslagen…utan det tog ung. ett halvt dygn innan det plingade till i min telefon…jo, det var Stefan som svarade.

”Hej, vi är i Costa Rica 3 veckor. Hörs” kunde jag läsa.

Det kallar jag vänskap…å ena sidan kan jag inte veta var han är, mobiltelefonens dilemma. Å andra sidan vet han att vi inte hörts på länge, och meddelar mig att vi inte kan ses på ett tag.

När jag satt på pendeltåget ikväll och begrundade alla unga vuxna som var på väg ut på Juldagsfest på sta’n, medan andra plockade s.k. vuxenpoäng (ogillar det uttrycket, när kommer pensionspoängen?) genom att sitta kvar i tåget och bege sig hemåt, funderade jag just över hur skönt det är med vänskap som finns där. Som kanske inte alltid märks, men som finns. Hur viktigt det är att samlas i familjehägn, eller med vänner, och trivas, att resonera lite. Att få ett ”simpelt” glöggrecept tillskickat sig via ett socialt medium..

Hur tråkigt det samtidigt är med krystade träffar, som egentligen inte är annat än ett måste. Eller totalt ointresse för sina syskon eller släkt som gör att man helt sonika låter bli att ens anstränga sig för att kontakta dem…om inte då möjligtvis för att själv få lite envägsbekräftelse. Eller gamla kollegor odyl. som man trodde brydde sig mer om den ömsesidiga relationen, men som i själva verket inte alls vågar eller ids ta kontakt när de inte längre har nytta av den relationen. När det kan uppstå en jobbig situation.

Jag har ikväll uppskattat en lugn middag med människor som bryr sig om på ett skönt sätt, ett intresse, men inte påfluget med färdiga lösningar som är så vanligt idag. Att lyssna är en konst…tystnad är inte av ondo. Pauser är värdefulla, saker måste inte alltid rulla på i högt tempo.

HD,

One thought on “Juldagsfunderingar…vänskap vad är det? Finns det, egentligen. Del 1.

  1. Hej Fredrik,

    Detta var mycket exakt skrivet, och det jag känner som en extra punkt, är detta med “envägskommunikation”, för plötsligt ringer telefon, och en röst säger, varför hör du aldrig av dig?

    Då, kanske man redan givit upp, efter ett antal försök att hålla kontakten. De kanske inte vill hålla kontakt, vem vet?

    I dagens samhälle måste båda parter vara aktiva, om vi skall uppehålla en relation. Imponerande med din vän som är i Costa Rica. Jag några som alltid hör av sig, absolut inte många.

    Vi är inte isolerade i dagens media samhälle.

    -Men nu, börjar det snöa igen här i Åkersberga, och jag skall åka till Täby C, och lämna tillbaka fel storlekar på julklapparna.

    //Anders

Kommentera

