Det är S.A.S. en ödesnatt…

Just nu väntar alla, medier, resenärer av olika slag, och undrande skandinaver om det som kallats klenoden SAS kommer att överleva natten och huruvida planen med de tre flaggorna kommer att lyfta när det blir morgon igen.

Det är för sent för att göra några längre utläggningar om detta nu. Jag vill dock skriva några rader om denna som jag mer och mer uppfattat som en tragisk fars, med både jobb, företag och samhällsstruktur som spelpjäser och insats.  Jag har svårt att förstå hur man kan agera som man gör, det osar desperation och hot från flera håll, vilket inte gagnar någon egentligen, allra minst företagets egen verksamhet.

Ämnet för denna post är inte grundfrågan varför man hamnat där man hamnat, utan hur man från olika håll verkar sätta hårt mot hårt, och frågan är om man inser konsekvenserna av det man försöker pressa fram oavsett vilken part man pratar om.

Företaget tycks använda utpressning mer eller mindre, och LO tycks göra detsamma från andra hållet. Det hela blåses under av ivriga glupande ulvar i form av media, som naturligtvis har sin uppgift att fylla, men frågan är väl om det sätt man använder gagnar syftet. Spekulationer och åter spekulationer.

Vad står på spel, förutom det skandinaviska flygbolaget med sin poäng? Jo, Eurobonuspoängen, såklart, men det är nog en bisak trots allt. Väldigt mycket i Norge är uppbyggt på att SAS flyger och kan nå de mest oländiga delarna av landet. I Sverige finns också ett antal ställen dit det inte är lönsamt att flyga egentligen. Dit blir det nog svårt att flyga till en rimlig penning om SAS försvinner. En stor bit av vår infrastruktur har kommit att basera sig på flygtrafiken. Det som nu utspelas riskerar att kasta omkull rätt mycket, och med det menar jag inte att man ska hålla bolaget under armarna in absurdum…däremot ska man ha klart för sig, i en konsekvensanalys, vad som händer om SAS försvinner.

Frågan lär återkomma… Önskar en godnatt nu.

SvD, SvD2, DN, SvR, GP, HD, Skånskan

Blogg, Gunnar Hökmark, intressant gästblogg hos Paul Ronge,

Annonser

5 thoughts on “Det är S.A.S. en ödesnatt…

    • Jo, visst är det en uppförsbacke med förtroendet, men ärligt talat tror jag kanske inte att varumärket är så sargat när det gäller personal och organisation. En organisation med ”fighting spirit” och som får lite medlidande som jag uppfattar att det är just nu, kan lätt jobba upp sig igen.
      Mer skeptisk till ledning och styrelser under åren. Det faller tillbaka på de tre nationerna också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s