”We are the world”….

Dagen idag startade som så ofta i Stockholmsområdet, med tågkaos i norrort. Någon hade bestämt sig för att lämna den här världen medelst järnvägsspåren, med resultat att all tågtrafik stannade mellan Ulriksdal och Häggvik, senare ända upp till Rotebro eftersom strömförsörjningen stryptes under insatsen vid Sollentuna station. Massor av missade möten, säkerligen, pendlare som kom sent till arbetet, resenärer till och från Arlanda sena…Jag drabbades själv av att inte kunna närvara på ett möte i Stockholm på morgonen.

Medan jag tog mig till en protokollsjustering i just Sollentuna, inträffade uppenbarligen dagens stora händelse, scoopet för Expressen och publiceringen om Sverigedemokraten och riksdagsledamoten Erik Almqvists tilltag mot  bl.a. Soran Ismail, komiker, på Kungsgatan på kvällen efter en fest på sommaren för två år sedan. Jag tycker det räcker med kommentarer och s.k. analyser som gjorts i media, och gräver inte ner mig i argument och motargument. Jag har berört det tidigare, och kommer säkert att återvända till frågan, den är inte död bara för att det bjudits på stridsteater utan ridå från SD, och Expressens möjlighet att utöka antalet skalper man fått..osv.

Alldeles oavsett själva uppträdandet från herrn ifråga, är det tid att vi faktiskt börjar ta detta på allvar i Sverige och inte bara ropar på ”rasistkortet”, som någon uttryckte det i sociala medier någonstans. Hela Sverige reser sig som det vore den fotbollsmatch som ikväll utspelats på -jag har svårt för namnet- Friends Arena i Solna…och i den landslagsmatchen spelar just en svenskinvandrarpôjk” laget till seger mot the roaring Lions ;-)…

Att det ska vara så svårt att inse att vi är uppblandade, att världen blir alltmer global, att segregation inte bara handlar om integration, och att olika personligheter och karaktärer berikar. Så länge vi håller på att prata om att ”Vi gillar olika” m.m., har det i grunden inte sjunkit in i sinnet. Olikhet inom nationsgräsen är också viktig.

I bilen tidigare ikväll, i min fantastiskt klarrena Bose-ljudanläggning,  råkade jag komma att få in den gamla 80-talslåten där nedan text finns med. I all sin amerikanskhet, har den än idag en hel del att säga oss…

We can’t go on pretending day by day
That someone, somewhere will soon make a change
We’re all a part of God’s great big family
And the truth
You know love is all we need
(CHORUS)
We are the world, we are the children
We are the ones who make a brighter day so let’s start giving   There’s a choice we’re making we’re saving our own lives

It’s true we’ll make a better day just you and me

Vi måste börja med oss själva, det är inte andra andar som ska göra jobbet…

GP, GP2,

Peter Högberg, Mina Moderata Karameller, Erik på Uppstuds,

Kommentera

