Vill vi ha företagare…egentligen?

…kan man fråga sig efter morgonens nyhet på Ekot. Jag blev plötsligt väldigt vaken, jag som vurmar för företagande och i synnerhet mindre, entreprenörsinriktade företag som inte borde behöva tyngas under onödig byråkrati.

Detta kan förvisso vara sant i slutänden, men fram till resultatet, krävs ett antal resurser som väl ändå måste anses vara en kostnad?

(Tack för lån av bild, Björn Lundén Information i Näsviken)

Rätt ska vara rätt, det bygger vårt samhälle på (hoppas man), men läs mer i Knäppingsborgsbloggen nedan, den säger en hel del. Jag måste dock citera detta;

Alla företagare utför samma kamp. Alla är entreprenörer, alla brinner för sin idé. Alla letar kunder, kämpar med skatter, anställda, moms, kvitton – och alla är värdefulla för Sverige. Inom vilken bransch och antal anställda är totalt irrelevant.

Därför blir jag orolig när jag hör att man som liten företagare, i s.k. enskild firma, inte ska få redovisa momsen i sin vanliga, årliga inkomstdeklaration, utan tvingas genomföra en adminstrativ process varje månad fr.o.m 2013. Sveriges Radios Ekoredaktion slår på stora trumman och berättar att Skatteverket ringer runt ”och försöker övertala” företagare som inte aktivt driver sitt företag -vilket ofta är fallet hos enskilda firmor- att avregistrera sina företag. Jag menar, bara för att man ev. har ett s.k. vanligt jobb som huvudinkomst, kan inte företagsamheten behöva bli undanskuffad.

Är det verkligen så? Är Sverige betjänt av att återskapa byråkrati som hämmar utvecklingen av små företag, som kan växa, bli större, skapa nya jobb, och t.o.m. anställa? ”Även IKEA har varit litet en gång i tiden”, brukar man säga.

Min första tanke var att man måste väl åtminstone kunna få dela upp det på 6-månaders-(halvår) eller 3-månaders- (kvartal) perioder? Min oro får mig att slå upp Skatteverkets hemsida och där hittar jag detta. Om jag inte helt misstar mig går det att ha kvartalsredovisning om verksamheten har en omsättning på mindre än en miljon per år, vilket borde innebära att många enskilda firmor INTE borde behöva redovisa/betala moms varje månad.

Vad stämmer? Vad gäller?

  1. Sveriges Radio borde ta reda på det ordentligt så att man inte skrämmer upp företagare i onödan.
  2. Skatteverket borde, tycker jag, inte verka för att man ska avveckla möjlig företagsamhet i landet, i synnerhet om det ska ta uppåt tre veckor att återuppliva en sovande enskild firma. Det är för lång tid för att man i dagens samhälle ska få behålla en affär.
  3. Sist men inte minst kan jag inte begripa att administration ska få återta tronen över företagarna i landet. Visst, jag kan förstå att det i vissa lägen är en för lång period med ett år, eller i praktiken uppåt ett och ett halvt för vissa belopp, innan man redovisar vad som ska belastas ens konto för mervärdesskatt.  Men att därför tvinga alla att redovisa varje månad –om det nu är så– kan jag inte tycka är acceptabelt.

Blogg; Knäppingsborgsbloggen, Björn Lundén Information,

Kommentera

