Infrastrukturen ”äger”…

mycket av debatten nuförtiden. Det med rätta!

Idag hade Trafikverkets Projekt Citybanan öppet hus för allmänheten i Stockholm. Lars Epstein skildrar i sin blogg i Dagens Nyheter på ett fint sätt hur viktig och intressant denna är för oss, i första hand i Stockholms omnejd. Samtidigt påverkar den hela Mälardalen och resten av Sveriges järnvägsnät genom att den avlastar Centralstationen och skapar ett särskilt spår för pendeltågstrafiken djupt nere under både Stockholms vatten och stad. En ny station växer fram under tunnelbanan vid Centralen, och en station Stockholm Odenplan i Vasastan.

En fascinerande promenad visade på hur bygget startade 2009 och håller på fram till 2017. Tänk på det en stund, åtta år. Det är en lång tid. De barn som gick i första klass då man började kommer nästan att ha gått ut grundskolan då tunneln sätts i bruk. Tiden motsvarar en tiondel av en modern människas genomsnittliga livstid…

Byggande av infrastruktur är alltså inte att förakta. Jag brukar säga att infrastruktur blir aldrig billigare. De flesta städer i kontinental-Europa bygger kontinuerligt på sina olika trafiklösningar. Så det är egentligen bara att satsa vidare på den, infrstrukturen. Ledtiderna gör att det man gör ”idag” ofta tar både tio och tjugo år innan det finns på plats. Samtidigt blir det i stort omgående en självklarhet, det ”har alltid funnits”… Lätt att glömma, värt att komma ihåg.

SvD, SvD2, UNT, HD, HD2, DN2,

Infrastrukturpropositionen

Bloggat; Thomas Böhlmark,

Intressant

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s