Nejdå, vi behöver ingen förbifart….

Var ute och gjorde några ärenden i min hemkommun på tidiga eftermiddagen, med bil denna gång. Jag är innerligt glad över att jag inte behövde röra mig mellan norr och söder om huvudstaden idag; vid uppröjningsarbetet efter en olycka imorse, upptäckte man att en broskarv vid Eugenia, dvs. strax utanför Norrtull på E4an var trasig, med påföljd att man var tvungen att stänga alla körfält utom ett i norrgående riktning. Och detta på Sveriges pulsåder.

Jag kan inte förstå hur man på fullt allvar kan tycka att vi inte behöver fler möjligheter att komma runt huvudstaden. Jag åker aldrig bil frivilligt in till stan på vardagar om jag kan slippa. Visst finns det de som ”okynnesåker”, men jag tror faktiskt inte att man självmant sitter i dessa köer.

Dessutom räcker det ju med en incident som den som idag för att de flesta andra ställen i Stockholms trafiksystem korkar igen. Det hjälper inte att säga att man ska åka kollektivt. Bussar påverkas, och tro mig (jag åker ofta) det finns inte mycket kapacitet kvar under jord i rusningstider.

Vill vi att Stockholm och dess omnejd ska bli dräglig att leva och arbeta i, krävs inversteringar utöver dem som redan ligger. I all typ av infrastruktur. Det gör man i de flesta större städer jag känner till…

HD, GP,

One thought on “Nejdå, vi behöver ingen förbifart….

  1. Förutom den här väldigt gamla debattartikeln (och väldigt många fler): http://www.aftonbladet.se/debatt/article3315080.ab

    Så kommer förbifarten även att se till att Drottningholm inte längre får vara med som världsarv: http://www.svd.se/kultur/kritiken-vaxer-mot-forbifarten_6280708.svd

    Vi vet alla att en förbättrad trafiksituation kommer att leda till en ökad trafik. Det går att lösa mycket för de pengar som ska avsättas till förbifarten, som att utveckla kollektivtrafiken (så att den inte är lika beroende av bussar i rusningstrafiken).

    Finns valet att trängas, betala bensin och tull mot att åka (förhoppningsvis gratis/skattefinansierat) en väl fungerade kollektivtrafik till jobbet så tror jag att valet är lätt. Är valet att trängas, bli försenad och vara osäker på sin resa mot att åka (på en förmodat välfungerande) trafikled som går snabbt så är också det valet enkelt. Jag tror att det handlar om vilka prioriteringar som görs och att faktiskt ta ställning.

    Min förhoppning står till att minska biltrafiken till förmån för spårväg och övrig kollektivtrafik. För att underlätta valet att ställa bilen hemma…

Kommentera

