Får man tycka om Republikanerna i Sverige?

Ja, det är sannerligen en fråga som man kan ställa sig, en dag som denna. När i stort sett alla pratar om Barack Obamas viktiga tal, och hur bra förre presidenten Bill Clinton talat för sittande presidents tal osv.

Det är som om att i ett land som Sverige, finns det inte ”på kartan” att tycka något annat än positivt om herr Obama. Som den ”demokrat” jag är, uti fingerspetsarna, anser jag man behöver höja blicken lite och se både för och nackdelar. 

Här bredvid ser ni ett collage av den stad i North Carolina, Charlotte, som konventet förlagts i. Jag har själv aldrig varit där, men är född i nordöstra USA, i Maine. Jag har alltså rösträtt i landet, och röstade för första gången 2008. Till mångas förtret höll jag den gången på valhemligheten.

I år vet jag inte ens om jag tänker rösta, kan ni tänka er att det kommer från mig?! Jag som vurmar för demokratin och vill att man ska nyttja sin rösträtt…Anledningen är helt enkelt att jag är osäker (jo osäkra väljare finns, även här hemma, det bör en och annan tänka på) på vem som jag tror skulle göra det bästa jobbet, och få igenom det mesta av det jag anser nödvändigt för att USA ska komma på bättre fötter…

Presidenten har av sina belackare kritiserats mycket för ekonomin, och konstigt är väl inte det…samma sak sker ju här på närmare breddgrader.

Det jag slås av är den fårskocksmentalitet som råder här hos oss, de som händelsevis inte tycks föredra Demokraterna och herr Obama, klassas som underliga, högerextrema osv. Jag får nog anledning att återkomma om detta, men demokrati är demokrati. En mall på samhälle som fungerar i Europa, gör det inte nödvändigtvis ”over there” och vice versa. Det är bl.a. det som är charmen med olika kulturer.

Vi får se om talet i natt svensk tid tar udden av Mitt Romney‘s kampanj. Det sägs ju att Obama har ett osedvanligt dåligt läge i år. Med detta inte sagt att jag kommer stödja Romney och republikanerna. Jag gillar defintivt inte allt de säger och gör. Lika lite som jag är odelat positiv till vad Obama-adminstrationen åstadkommit och levererat de senaste åren.

Trots allt tenderar jag nog att luta åt sittande president (hörde jag ”Thank God”…;-)? ), inte minst som att jag fått rapporter om att den tidigare presidentkandidaten John Kerry talar för Obama genom att berätta om sin tid i Europa som ung. Att han dessutom tydligen antas bli utrikesminister, stärker det intrycket ännu mer för mig.

Jag ogillar, med reservation för att modellen inte går att kopiera över till EU, definitivt rätt mycket som Romney’s kampanj talar om. Men jag ogillar inte alls alla republikaner, och det som vissa av dem åstadkommit genom åren.

SvD, GP, GP2, HD, Skånska Dagbladet, DN,

2 thoughts on “Får man tycka om Republikanerna i Sverige?

    • Ja Malin, i det första håller jag med. Men, det finns trots allt fler goda talare. Nu har jag inte hört mer än klipp idag -får söka lite mer information senare-, men jag tycker inte att nattens tal verkar ha varit bättre än någonsin.
      Dessutom behöver man ”leverera”, också, och då går det inte bara att skylla på parlamentariska situationer m.m., det gäller såväl där som här.
      Din sista mening är vad jag känner, och försökte delge genom min bloggpost, inget att skämmas för. Tvärtom.

Kommentera

