Vad är en människa? Att slås av eftertanke om att allt inte är givet oss.

Jag slås idag på morgonen att Göran Skytte har skrivit en krönika i Svenska Dagbladet. Jag har saknat hans stundtals både kloka och eftertänksamma ord, men inte vetat vart han tagit vägen.

Härligt att han skriver igen, tänker jag inför denna dag av putsning på den fastighet som är lite väl överflödig i sammanhanget om man ska leva ett liv både praktiskt och ekonomiskt. Dessutom också ha ett fritidshus att ge tid, och njuta av.

Jag tror, inte minst med facit i hand när det gäller hur ett hus ska se ut när man ska visa det, såväl i press som på nätet eller i verkligheten, att vi idag lever i någon slags chimär om hur saker ”ska vara”. Många stressar sönder sig totalt i kampen om att uppfylla normen, att ha och leva ett liv som ”man ska leva”, inte det liv man själv vill och orkar leva. Precis som Göran Skytte tar upp, är det så mycket vi tar för givet i livet. Egentligen är INGENTING givet alls. Det kan bli ett svårt och hårt fall när man upptäcker det.

Huset bör vara rensat på samtliga lösa prylar, det ska se vackert ut, inte ha intrycket av att människor vistas där, som om det vore en tavla att hänga på väggen…kan man bo i en tavla? Jag vet inte. Kanske…men tänk när glaset spricker, vad händer då? Har man tur kanske man kan klamra sig fast vid ramen, men har man det motsatta, otur, kanske man faller pladask på golvet.

Livet är skört, det har vi fått erfara de senaste två veckorna genom offentliga personer som tragiskt ryckts ur livet på olika sätt, ingen nämnd, ingen glömd. Orättvist? Ja, men det finns ingen rättvisa i egentlig mening. Därför är bl.a dessa ord av Skytte så starka;

Jag tror att det är en gåva att någon gång få vara nära att dö. I bästa fall ökar det känslan av värdet i att leva. Det självklara är inte längre självklart.

Den som vågar ta till sig dem, och försöka leva därefter, tror jag gör sig själv och sina nära en tjänst. Det gäller att ha en balans i sin vardag, sitt liv. Klyscha? Ja, kanske, men jag har träffat den gamle ”68-revolutionären” Skytte. Han är ingen klyscha, det kan jag lova er!

Önskar en god natt och att ni vaknar upp till ännu en dag av vår gåva som heter livet.

SvD idag, SvD2, Skanskan,

Intressant ?

Kommentera

