Väder, mygg och Norrland.

Så här på fredagskvällen sitter vi och ser på en komedi, en film om en semesterresa i Grekland…Den tre år gamla ”Min stora feta grekiska semester”, har en charm som jag tycker är rätt ovanlig i den typen av filmkategori. Den amerikanska titeln ”My life in ruins” är klart mycket bättre, men att förstå sig på hur man sätter nya filmtitlar i översättningar är inte alltid så lätt…

Lite märkligt att man visar en sådan film nu, mitt i EU-krisens oro, Greklands dåliga rykte i media, osv. Samtidigt har vi läst att svenskar passar på att åka till just Grekland i sommar för semester, sol och bad. Den svenska sommaren har ju inte erbjudit vad vi svenskar egentligen vill ha på sommaren, stabil värme och sol.

Nej, fukt och mygg och andra otrevligheter har många beklagat sig över i år. Jag får tillstå att det var ganska olidligt när knotten satte fart i Hälsingland, vissa stunder för två veckor sedan.

Nu bär det snart norröver igen, men denna gång ända upp till Nordkalotten, och det ska bli riktigt trevligt, trots att midnattssolen numera lyser med sin frånvaro ( såg på SMHIs hemsida att Abisko just nu tappar 9-10 solminuter per dygn…) och att temperaturen plötsligt får för sig att falla när vi ska dit.

Nu ska jag för första gången i mitt liv få åka nattåget upp till Norrbotten, har valt att kliva av i Luleå av praktiska skäl, annars hade jag gärna åkt ända till Narvik. Jag kommer heller inte att åka på nya Botniabanan om jag läst tidtabellen korrekt…

Detta gör jag ungefär 30 år efter att mina franska kompisar gjort resan och älskat den. Jag har varit däruppe och njutit förr, men då medelst flyg till Kiruna och bil resten av sträckan. Jag hoppas att tågen ska fungera (mer vana än undantag att få rapportera om sena Norrlands-nattåg när jag jobbade på Sveriges Radio…) och att det blir en resa i rum som ger en känsla av vårt avlånga lands charm. På återhörande om just dessa bitar.

DNSvDGP, HD,

Kommentera

